zaterdag 11 februari 2012

Voordat het ineens winter werd, had ik de mossen in het vizier. Nu de sneeuw begint te verdwijnen ben ik weer op zoek gegaan. Eerst het mos in de boom...

Ik had een kapsel meegenomen om te determineren, maar dat is hier ergens op de grond gevallen en onvindbaar. Straks groeit het mos in de vloerbedekking... zou ik niet eens zo heel erg vinden geloof ik :-)

Dit mos vond ik onlangs op het dak van een laag schuurtje. Ik ben er vrij zeker van dat dit gedraaid knikmos is (Bryum capillare). Dat kun je onder andere zien aan het blad dat licht gedraaid is. Er zitten geen glasharen in.

Hiervan had ik ook een polletje meegenomen. In de kapsels kon ik geen sporen vinden. Misschien nog te vroeg? Wel kon ik door het microscoop een plaatje maken van de cellen in het blad. Ze zitten vol met bladgroenkorrels.

Dit is een lagere vergroting. Om te determineren moet je eigenlijk een tekening maken en dan ook kijken naar de top van het blad. Dat is iets voor de volgende keer.

Het gedraaid knikmos en gewoon dikkopmos heb ik nu onder de knie. Dan zijn er nog een kleine 600 te gaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten