zondag 26 februari 2012

De mossen blijven mijn aandacht trekken... Ik zocht naar gesnaveld klauwtjesmos met het snaveltje (het dekseltje) er nog op. Op een eerdere foto waren de ietwat verpieterde kapsels te zien zonder deksel (zie foto hieronder). Nu pas valt me op dat het blad van het mos hierboven de karakteristieke klauwtjes (haakjes) aan het blad mist. Zit ik hier nu weer naar gewoon dikkopmos te kijken?

Nog maar eens terug dus.... Het is opvallend hoe beide foto's op elkaar lijken. Dat ligt, blijkt nu, waarschijnlijk meer aan de fotograaf dan aan het mos... En wat een verschil in lichtomstandigheden!

Waar ik eigenlijk voor viel was de dikke druppel die ik zag hangen. Aan de steel van het kapsel kun je ook vaag zien dat de stengel ruw is, een kenmerk van het gewoon dikkopmos.

Dit is een raar plaatje maar laat een kapsel zien waar het deksel juist is afgevallen (middenin de foto en niet helemaal in focus). De lichtgekleurde peristoomstanden zijn zichtbaar en het deksel hangt iets lager. Mijn aandacht ging naar het druppeltje...

De aardigheid is nu om het verhaal compleet te maken. En zo hou je wat te doen...

1 opmerking:

  1. Heerlijke serie, Anita!
    Leuk dat je bij me langs bent geweest... :-))
    Fijne dag en lieve groetjes,
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen