zondag 19 februari 2012

Ik heb een mossenobsessie opgelopen. Dat blijkt wel uit deze foto's. Van interesse tot hobby tot passie tot obsessie... Overal heb je uitersten van en dan van alles ertussenin. Nu is dit niet heel erg en ik constateer het alleen maar. En ik kan er makkelijk weer mee stoppen, gelukkig. Dat komt vooral omdat ik op de site van BLWG en met name de verspreidingsatlas alle foto's kan vinden die ik zocht. Het is leuk om bij een foto de naam te kunnen plaatsen, maar dat moet dan wel kloppen. En je kunt je makkelijk vergissen. Voorwaarde is wel dat je weet in welke hoek je het moet zoeken...

Gisteren ben ik nog even teruggegaan naar het groot rimpelmos (Atrichum undulatum). Ik zie het nu op meer plekken staan. Dat is wat een juist zoekbeeld doet... Ze staan er nu mooi bij. Veel nog met het vliesje over het kapsel, het huikje. Het waaide gisteren stevig en de wind ontdeed veel kapsels van hun huikjes, die als zeiltjes stonden te wapperen. Die huikjes met de rode dopjes eraan zien eruit als moderne hoedjes.

Om het goed te kunnen determineren heb ik wat mos mee naar huis genomen. Daar zat ook een droog kapsel bij waar het huikje fier rechtopstond. Zie de foto hierboven (genomen met flits). Vervolgens heb ik het blad en ook de sporen onder het microscoop bekeken. Het blad heb ik in zijn geheel bekeken, maar het is eigenlijk iets te dik (rechtsboven en midden). Als je een kapsel opensnijdt zit daar droog groen poeder in. Ik kreeg het niet goed in een waterdruppel. Iemand die wel eens een preparaat heeft bekeken zal dat kunnen zien. De sporen liggen op de grens van water en lucht (foto rechtsonder). Op de middelste foto ligt waarschijnlijk ook nog een verdwaalde spore.

Dit zijn een aantal cellen met mooie bladgroenkorrels.

Om erachter te komen hoe het kapsel is opgebouwd heb ik verschillende gefotografeerd, al dan niet met huikje. Rechtsboven een zij- en vooraanzicht van het kapsel waar het deksel af is. Rechtsonder staat ook nog een detail van het blad.

Nou, ik ben er nu wel zeker van dat dit groot rimpelmos is. De afgelopen week heb ik veel opgestoken over mossen. En het is net of ik de afgelopen jaren nooit eens goed heb gekeken. Alles wat ik zag was sterrenmos met kleine lantaarntjes erin, die zo mooi met tegenlicht fotograferen al dan niet met een drup eraan...

Ben benieuwd wat er komende week op mijn pad komt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten