woensdag 29 februari 2012

Mijn eerste panorama... officieel vanaf statief. Vandaag was het net zo grijs als gisteren, zo mogelijk nog grijzer. Het voelde grijzer... Dit weer maakt het fotograferen van landschappen makkelijker denk ik. De contrasten zijn minder groot.

Ik begon met de 100 mm lens. Het voordeel van deze vaste lens is dat hij erg goed is en het beeld niet vertekent. Dat maakt het samenvoegen van de foto's makkelijker. Een mogelijk probleem met panorama's is dat de belichting kan verschillen tussen foto's. Ik kon zo snel geen foefje vinden, al meen ik dat die er wel is... Mijn idee was om op de M-stand te fotograferen (f18, ISO200) en dan de sluitertijd zonodig bij elke foto in te stellen op -2/3. Dat moest bij een paar foto's. Dat werkte vrij goed maar nét niet helemaal.... Ik moet toch even puzzelen hoe dat écht moet. Dan komt de theorie ook weer om de hoek kijken, want wat ben ik nu eigenlijk aan het doen.... Maar goed.... de foto's heb ik handmatig gecombineerd en met het resultaat ben ik best tevreden. Het smaakt in ieder geval naar meer!

Het is wel de vraag of je in blogger de foto ook groot kunt openen. Anders gaat het hele effect verloren... Dat zien we zo...

Bovenste panorama is een uitsnede van deze. De bovenste compositie is denk ik mooier. Ik stond op het pad :-) Ik heb ook nog een panorama gemaakt met de zoomlens. Die moet ik nog in elkaar zetten.

Nu ik toch met een statief liep heb ik ook geprobeerd om betere foto's van de mossen te maken.

Dit is - denk ik - fraai haarmos (zal nog een keer met het microscoop kijken). Het statief was te hoog (nou dat weer!) en dus heb ik het toestel op mijn tas gezet en de zelfontspanner gebruikt (f8, ISO400, 1/25, exp. comp -1). Het kan ermee door.

Tot slot nog even het klauwtjesmos met statief en een kleiner diafragma. Beter...

En twee kapsels van voren. Nu wordt het tijd dat er andere mossen gaan kapselen. Onderhand is me wel opgevallen dat er allerlei verschillende soorten bij elkaar groeien. Maar ik wil de kapsels zien. Waarschijnlijk is het nog niet hun tijd. Geduld...

 Vandaag zag ik ook het blad van de lelietjes van dalen! Het duurt werkelijk niet lang meer!!

Bij nader inzien vind ik het panorama van gisteren mooier. Gisteren was het neveliger denk ik en ik heb meer de boomkruinen meegenomen. Ik heb nog meer foto's maar toch, gisteren was de sfeer anders. Zo zie je maar weer... geen dag is gelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten