zaterdag 25 februari 2012

Vanochtend scheen de zon al vroeg. Het gaat nu snel. Voor het ochtendlicht mag je wel om acht uur buiten zijn, in plaats van negen... Bij Friese Veen was het rustig, zoals meestal op zaterdagochtend. Ik heb er ineens plezier in om met de 100 mm macrolens landschappen te fotograferen. Het is een vaste lens en een beetje tele... dus in plaats van in- en uitzoomen, moet je je benen gebruiken. En niet alles kan natuurlijk.

De afgelopen weken is er flink gesnoeid en gezaagd door Natuurmonumenten. De walkanten zien er strak uit en lijken klaar voor de lente.

De zon werd steeds wispelturiger en dook af en toe achter een wolk. Hierdoor was goed het effect van licht in een foto te zien.

De laatste tijd ben ik ook meer gaan letten op de kwaliteit van het licht. Grijze dagen kunnen voor fotografie juist heel mooi zijn. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid licht, maar ook de inval en of het hard of juist zacht is. Een druppeltje gefotografeerd op een grijze dag ziet er zacht uit. In de zon worden ze juist weer heel hard. Raar hoe zoiets essentieels pas nu tot me doordringt.

Dit plaatje is gedraaid, want dat oogt beter...

Het ruikt nog niet naar lente. Wel zag ik een klein vliegje vandaag. Als je fotografeert ben je je bewuster van de seizoenen. In de winter is het zó stil in de natuur. Zelfs spinnen zijn nauwelijks te vinden. Ja, behalve in huis dan.... En als het straks lente wordt dan bárst de natuur weer los. Het is verbazingwekkend hoe in zeer korte tijd alles er dan ineens weer is. Maar ik moet zeggen dat ik me in januari en februari toch prima heb vermaakt met de mossen. En nog...

(Ik probeer om wat minder het woord 'ik' en 'maar' in mijn teksten te gebruiken... Maar dat vind ik wel lastig :-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten