maandag 17 mei 2010

Simpele dingen kunnen soms heel ingewikkeld lijken. Als ik de logica ergens niet van begrijp, dan begrijp ik het niet. Zo vroeg ik me ineens af hoe het nu zit met de paardebloem. Die krulletjes zijn de meeldraden en dus de mannelijke bloemen. Waar zitten dan de stampers?

Toen kwam ik weer terecht in de terminologie van een- of tweeslachtig en een- of tweehuizig. Eenslachtige bloemen hebben alleen mannelijke of vrouwelijke voortplantingsorganen. Tweeslachtige bloemen hebben allebei en zijn hermafrodiet. Eenhuizig betekent vervolgens dat mannelijke en vrouwelijk bloemen op dezelfde plant zitten (de plant is het huis). En tweehuizig dat ze op twee verschillende planten zitten. Nu ik zie dat de plant het huis is en de bloem mannelijk óf vrouwelijk of hermafrodiet is, snap ik het. Er zijn namelijk ook eenslachtige eenhuizige planten... In dat geval heb je mannelijke én vrouwelijke bloemen op één plant. 'Logisch toch?' zul je denken.... ja, voor mij nu ook.

En hoe het met de paardebloem zit? De paardebloem is tweeslachtig, dus elk bloempje is hermafrodiet. De paardenbloem is ook een composiet, wat betekent dat er een kleine 200 hermafrodietjes bij elkaar in de gele 'bloem' zitten. De stamper zit onder de meeldraad. Ik moet dat nog wel even met eigen ogen zien natuurlijk...

Het wonder van de paardebloem is te zien in dit filmpje van schooltv.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten