Als de zon alles heeft opgewarmd komt het kleine grut in beweging. En na maanden van stilte is er opeens weer heel veel te zien! Gistermiddag zag ik dit spinnetje. Zijn tactiek bij onraad was om ingedoken te blijven zitten. Heel slim met zo'n goede schutkleur. Maar ja, ik had hem al gezien. Hij was op weg naar het mos, merkte ik even later...
Aan mos hangen bijna altijd draadjes rag. Dat komt dus door deze jongens! Je kunt nu ook goed zien dat het maar een kleintje is.
Zo prachtig om zo'n beestje bezig te zien. Ik kan er heel lang naar kijken. Ik denk wel eens dat het handiger is om een filmpje te maken in plaats van allemaal foto's.
Hij spande een draadje tussen de twee sporenkapsels van het mos (gedraaid knikmos).
Hoe het verhaal verder ging weet ik niet. Hij bleef maar heen en weer gaan tussen die twee kapsels en zakte ook steeds naar de beneden, bewust van mogelijk gevaar (de fotograaf). Ik zie nooit een web in mos, dus wat het dan wel geworden is weet ik niet. Iets om nog eens dieper in te duiken.
Spinnen determineren is niet eenvoudig. In Belgie en Nederland zijn ongeveer 700 soorten te vinden, maar een goede determineersite vond ik nog niet. Misschien toch maar een mooi boek aanschaffen? In Wikipedia stond een mooie uitspraak van de Britse spinnenkenner William (W.S.) Bristowe. Hij omschreef spinnen als 'een reusachtig tapijt dat de wereld omspant.' Dat geldt misschien voor spinnen maar zeker voor het spinrag!
Posts tonen met het label gedraaid knikmos. Alle posts tonen
Posts tonen met het label gedraaid knikmos. Alle posts tonen
donderdag 12 april 2012
zaterdag 11 februari 2012
Voordat het ineens winter werd, had ik de mossen in het vizier. Nu de sneeuw begint te verdwijnen ben ik weer op zoek gegaan. Eerst het mos in de boom...
Ik had een kapsel meegenomen om te determineren, maar dat is hier ergens op de grond gevallen en onvindbaar. Straks groeit het mos in de vloerbedekking... zou ik niet eens zo heel erg vinden geloof ik :-)
Dit mos vond ik onlangs op het dak van een laag schuurtje. Ik ben er vrij zeker van dat dit gedraaid knikmos is (Bryum capillare). Dat kun je onder andere zien aan het blad dat licht gedraaid is. Er zitten geen glasharen in.
Hiervan had ik ook een polletje meegenomen. In de kapsels kon ik geen sporen vinden. Misschien nog te vroeg? Wel kon ik door het microscoop een plaatje maken van de cellen in het blad. Ze zitten vol met bladgroenkorrels.
Dit is een lagere vergroting. Om te determineren moet je eigenlijk een tekening maken en dan ook kijken naar de top van het blad. Dat is iets voor de volgende keer.
Het gedraaid knikmos en gewoon dikkopmos heb ik nu onder de knie. Dan zijn er nog een kleine 600 te gaan!
Ik had een kapsel meegenomen om te determineren, maar dat is hier ergens op de grond gevallen en onvindbaar. Straks groeit het mos in de vloerbedekking... zou ik niet eens zo heel erg vinden geloof ik :-)
Dit mos vond ik onlangs op het dak van een laag schuurtje. Ik ben er vrij zeker van dat dit gedraaid knikmos is (Bryum capillare). Dat kun je onder andere zien aan het blad dat licht gedraaid is. Er zitten geen glasharen in.
Hiervan had ik ook een polletje meegenomen. In de kapsels kon ik geen sporen vinden. Misschien nog te vroeg? Wel kon ik door het microscoop een plaatje maken van de cellen in het blad. Ze zitten vol met bladgroenkorrels.Dit is een lagere vergroting. Om te determineren moet je eigenlijk een tekening maken en dan ook kijken naar de top van het blad. Dat is iets voor de volgende keer.
Het gedraaid knikmos en gewoon dikkopmos heb ik nu onder de knie. Dan zijn er nog een kleine 600 te gaan!
maandag 30 januari 2012
Het is altijd goed om een plan te hebben. Zo was het plan om vanochtend eerst een wandeling te maken... Het was wel grijs, dus ik twijfelde een beetje maar ik weet ook dat het ALTIJD de moeite waard is. Dus hup, het thermische ondergoed uit de kast gevist en er op uit! In het bos staken deze wanten parmantig de lucht in. O, die zal het vandaag koud hebben...
Van de sneeuw maakte een paar foto's zonder goed te kijken wat er nu op stond. Dat had ik beter wel kunnen doen, want thuis zag ik dat het hele mooie kristallen waren. Het is ook meer poeder dan sneeuw. Hoe zouden de eskimos dit sneeuwtype noemen?
Met de flitser in de aanslag liep ik langs de boom waar de suikermycena's groeiden. Die waren er niet meer, afgezien van wat oude uitgedroogde exemplaren. Wat ik wel zag waren deze sporenkapsels. Ook heel klein en lastig te zien met het blote oog.
Toen het flitsen weer van alles zichtbaar maakte en ik toch vooral moet oefenen met dat ding, liep ik door naar Friese Veen. Er groeit overal mos maar het is makkelijk als je er niet helemaal gestrekt voor hoeft... dus het liefst op een handige hoogte. Dit is hetzelfde mos, misschien zelfs hetzelfde kapsel, als op de foto van het vorige logje. Ander licht en dus een totaal andere sfeer. De details zijn wel beter zichtbaar. Dat is dan weer een voordeel. Dit kapsel is nog in de groei.
Het komt er zo uit te zien, met gele tandjes aan de voorkant. Dit is gewoon dikkopmos (Brachythecium rutabulum).
Op een bemost afdakje - kon ik lekker op leunen - vond ik deze sporenkapsels. Ze waren niet zo hoog en zagen er nogal koddig uit. Eerst dacht ik dat de vorm het gevolg was van de kou, maar dat zal wel niet. Het lijkt wel of deze een snottebel heeft. En ernaast komt nog een ander kapsel omhoog.
Dit is duidelijk familie... of ze niet helemaal goed gelukt zijn. Misschien is dit een kenmerk van de soort, dat maakt het op naam brengen weer makkelijker. Ik ga eens op onderzoek uit.Kortom: het was inderdaad weer de moeite waard! Het was best koud en dat voelde ik vooral in mijn vingers. Verder ging het wel. Het was wel zaak om niet te lang op één punt stil te blijven staan. Als ik iets aan het fotograferen ben dan vergeet ik alles en voel ik niets meer, ook niet hoe koud ik het heb of dat mijn spieren er genoeg van krijgen. Dat is nog eens flow...
11 februari
Het groene mos is gedraaid knikmos (Bryum capillare). Het rode mos met de tandjes is gewoon dikkopmos (Brachythecium rutabulum, met dank aan Albertine). De bovenste foto is van mos dat op levende boomschors groeit. Wat dit is moet ik nog uitzoeken.
Abonneren op:
Posts (Atom)








