maandag 12 maart 2012

Territoriale wateren

In Friese Veen zwemt een mooi zwanenpaar. Ik probeer altijd om er foto's van te maken, al valt de belichting me vaak tegen. Ze zijn zó wit! Deze keer was er een klein spektakel gaande met veel watergespetter.

De zwaan had het niet op het paartje Canadeze ganzen in zijn territorium. Eén gans ging er na de eerste aanval meteen vandoor. De ander (mannetje?) hield echter stug vol en liet zich hooguit opjagen. Uiteindelijk 'won' de zwaan, al denk ik niet dat hij van ze af is. De gans leek me nogal laconiek onder al dit gedoe.

Na dit succesje werden de veren uitgebreid gepoetst. En het is altijd leuk om een dier iets te zien doen, anders dan eten. Dus ik maakte heel veel foto's en kon niet goed kiezen...

Ze hebben een prachtig verenpak. Wat ik altijd jammer vind is die gele nek. Maar ja, hoe kom je daar bij?

Het zwanenmeer.



Zo ziet hij er heel onschuldig uit. En toch, als ze met z'n tweeën op het pad staan, dan loop ik ook liever om.

Handig zo'n lenige nek. Dit veertje kan hij nog net poetsen.


Ik hoop dat ze samen een mooi stel jongen krijgen. Eind mei vorig jaar had ik het geluk om ze met vier kuikens te zien die ook nog eens op moeders rug zaten, eraf klommen en vervolgens er weer op... Dat was een prachtig gezicht. Ik vraag me wel af waar hun jongen zijn gebleven. Misschien iets verderop, het gebied is groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten