dinsdag 20 maart 2012

Magische vrieskou

Gisteren was het dus zo'n ochtend... met mooie druppels..

... en rijp.

Ik hoopte op nog zo'n ochtend en zette de wekker vroeg om vooral maar niets te missen... Maar zoals het vaak gaat met hooggespannen verwachtingen... Het liep net even anders. Elke ochtend is immers anders en dat weet ik... Het is als het weer. Nou ja, eigenlijk ís de ochtend het weer als het om fotografie gaat.

Vanochtend wilde ik eerst meer foto's maken van een mos dat ik gisteren vond: gesteelde haarmuts (Orthotrichum anomalum). Het groeide op een stukje beton samen met achterlichtmos. Maar denk je nu dat ik het weer kon vinden? Ik begrijp het nog niet. Ik zag wel veel polletjes opgekruld blad en dacht: misschien zitten de kapsels ertussen. Er staat nu zo'n polletje voor mij in een laagje water maar ik zie nog niets... Had ik het verkeerde zoekbeeld en was het kleiner dan ik me herinnerde? Ik moet nog maar eens goed zoeken. Of zou het er echt niet meer staan?

Gesteelde haarmuts vind je vooral op steen. Dit zijn foto's van gisteren toen de zon volop scheen. Als 't maar rijmt!  :-)

De sporenkapsels steken boven het groen uit.

Hier moet ik het eerst maar mee doen. Het leek me aardig om ze in wat vriendelijker en mysterieuzer licht te fotograferen. Het is een algemene soort, dus die kans komt vast nog wel.

Vanochtend op de weg terug liepen er drie Canadese ganzen op het pad. Bij Friese Veen zijn de vogels nogal schuw en vliegen al weg voordat je er een goede foto van kunt maken (met een 100 mm lens). Dus ik zette de sluitertijd op 1/1000 om dan tenminste een opvliegende gans te kunnen fotograferen. Ik moet zeggen - ze waren minder bang dan ik had vermoed. Een meevaller dus!

Ik voelde me net een ganzenhoedster. Al liepen de ganzen voor mij aan in plaats van andersom.

Toen viel me op dat één van de ganzen een groene band om zijn nek had en, bij thuiskomst, ook dat hij is geringd.

Op internet heb ik gezocht naar de betekenis hiervan en dit is wat ik vond:


Canadese Gans 
Groene halsband.
Nieuw project in Nederland, voornamelijk vogels geringd in Arkemheen in 2008, maar ook enkele in
groepen ruiende Grauwe Ganzen gevangen vogels.
Online invoer via http://www.geese.org/.
Contact: Berend Voslamber, adres zie Grauwe Gans.

Bron: Sovon

Om gegevens in te voeren heb ik waarschijnlijk ook het nummer op de ring nodig en die kan ik niet goed lezen.

En uiteindelijk vonden ze toch dat ik te dichtbij kwam...

Vandaag was weer zo'n moment waarop ik me realiseerde dat verwachtingen soms in de weg kunnen zitten. Zelfs als het niet om grote dingen gaat. Want waarom niet gewoon open staan voor wat er is? Dat werkt vaak het beste. Wat is het nut van verwachtingen eigenlijk? Dat is iets om over na te denken.

De Britisch Bryological Society heeft een mooie mossenwebsite: www.bbsfieldguide.org.uk
Als je de naam van het mos weet (dat is soms juist het punt, maar goed...) dan vind je daar meer informatie en foto's. Gesteelde haarmuts (Orthotrichum anomalum), bijvoorbeeld, vind je hier. Op de site krijg je toegang tot een heel boekwerk. En er staat een determinatietabel voor de meest voorkomende soorten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten