zondag 11 maart 2012

Wankel

De lente is hier ook begonnen. Het speenkruid bloeit! De vogels waren vanochtend ook helemaal wild. Het zit in de lucht.

Nog even terugkomend op het gesnaveld klauwtjesmos... Dit zijn ze dan, met snavel en al (het puntige dekseltje voorop het kapsel). Die kan dan van het lijstje af... :-)

Afgelopen vrijdag zag ik deze kever midden op het pad liggen. Het lijkt heel dramatisch, maar hij was springlevend en lag woest met zijn pootjes te spartelen. Dat hij op zijn rug lag kwam mij wel goed uit. Ik dacht: snel even een foto en dan help ik hem overeind. Jammer dat ik niet wat beter mijn best heb gedaan - te weinig scherptediepte... Maar toch...

Na de fotosessie zette ik hem op z'n pootjes. Hij wankelde nogal en zijn hemd stak uit zijn broek. Even later lag hij ook alweer op zijn rug. Zo midden op een wandelroute leek me dat niet zo slim. Ik bracht hem daarom in veiligheid - op het blad naast het pad - waar hij prompt weer omviel. Hoe dat is afgelopen vraag ik me af...

Dit is een mestkever, vermoedelijk een bosmestkever (gewone mestkever, paardenmestkever) (Geotrupes stercorarius). De naamgeving vind ik verwarrend. Het lijkt me nog wat vroeg voor deze kever. In de boekjes staat april/mei. Stel je komt na de winter te voorschijn en je bent de enige! Daar zou ik ook van gaan wankelen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten