dinsdag 27 maart 2012

Kleine veldkers


Kleine veldkers (Cardamine hirsuta). In het voorbijgaan lijkt het een stijf en onooglijk plantje, maar vroeg in de ochtend met wat dauw vind ik hem best mooi.

Dit plantje bloeit al vroeg in het voorjaar en kan ook bij lage temperaturen zaad ontwikkelen dat in de lange hauwen groeit. Is een hauw rijp dan krullen de twee kleppen snel van beneden naar boven op om zo de zaden weg te slingeren.

Kleine veldkers wordt vaak gezien als onkruid maar is ook eetbaar en smaakt naar waterkers. Niet dat ik dat heb geprobeerd trouwens... Die opengesprongen peultjes wil ik nog wel eens zien. En dan kan ik ook gelijk de smaak even testen.

(bron: Wikipedia)

1 opmerking:

  1. We zijn weer terug van onze reis en ik zie dat ik weer veel fraais gemist heb ...

    BeantwoordenVerwijderen