zondag 15 januari 2012

Tot mijn grote verrassing vond ik afgelopen week deze wants, half verscholen achter een stukje boomschors. Het is de groene stinkwants (Palomena prasina), maar dan in winterkleed. Vlak voor de winterslaap kleurt hij geheel bruin, om in de lente weer groen te worden! (bron: Wikipedia)

Met een klein takje gaf ik hem een zacht duwtje zodat hij wat beter te zien was. Ze schijnen zich inderdaad te verschuilen in scheuren in bomen, dus dat klopte helemaal (altijd fijn :-)).

De afgelopen jaren heb ik verschillende malen een wants gefotografeerd. Nu ik las dat er vijf nimfstadia zijn (eerste - vijfde instar), heb ik gekeken wat ik nu eigenlijk had gezien. Op wikipedia staat een mooie uitleg met plaatjes en ik zou zeggen dat dit de vierde instar is. Gekiekt op 28 juni 2009.

Deze nimf is drie weken later gefotografeerd op 19 juli 2009. Hij is iets zwarter maar lijkt me in hetzelfde stadium te zitten. Nimfen die vroeger in het seizoen zijn uitgekomen hebben meer groen dan die uit een later seizoen. Zou juli al als een later seizoen gelden? Of is dit toch een volgend stadium...

Dit wantsje zou een vijfde instar kunnen zijn. Hij is beslist nog niet volwassen. Had ik hem maar van boven gefotografeerd! Maar ja, dat wordt zo'n saai plaatje en dus doe je dat meestal niet. Deze vond ik op 27 juli 2009.

Nu is het leuk om komend jaar ook de andere stadia te vinden en - helemaal leuk - de eitjes! Ik word een echte nerd...

1 opmerking:

  1. ik vind dat Ik heb de larva foto voor deze beest ,http://1.bp.blogspot.com/-NiimXZe8Vyg/TxMk7aJGfbI/AAAAAAAADek/UIkJ4Omo6tc/s1600/_MG_9497_nimf_1024.jpg

    kijk hier, een publiek facebook profile: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/s960x960/10358927_10204341521963810_2048602154506204543_o.jpg

    BeantwoordenVerwijderen