vrijdag 20 januari 2012

Een vreemde vondst. Nu ik heb gezien dat er op boomschors van alles te vinden is, loop ik overal te speuren. Zo vond ik een heel klein takje in de vork van een boom. En deze zwammetjes lijken niet klein...

... maar toch zijn ze kleiner dan een centimeter! Dit takje is ook alles wat ik zag. Het kan zijn dat iemand het heeft gevonden en daar heeft neergelegd. Vermoedelijk is het uit dezelfde boom gevallen.

Ik heb het van alle kanten gefotografeerd en gelukkig scheen de zon zodat het zonder flitser kon.

Thuisgekomen heb ik geprobeerd om ze op naam te brengen. Dat bleek weer een lastige klus. Ik wou dat er een zoekfunctie was waarbij je een foto kon uploaden en vergelijken met wat er op internet te vinden is. Je kunt wel kijken of je eigen foto al ergens is gepubliceerd met Tineye. Maar een vergelijkbare foto zoeken is een ander verhaal. Ik ga nog wel even wat dingen proberen...

Toch is het iedere keer weer kicken om iets te vinden wat ik nog nooit eerder heb gezien. En wat ik me ook afvraag... hoe zitten ze op de tak? Zijn het kommetjes of parapluutjes? Hoe dan ook... het is mooi spul!

Succés! Het duurde even maar ik heb ze toch gevonden!! Zoekterm: plaatjeszwam op ongesteelde hoed. Dit is het harig dwergoortje (Resupinatus applicatus). En verder wordt er weinig over vermeld. Volgens soortenbank is hij vrij algemeen al hebben ze maar één foto. Dus ik kan de mijne wel opsturen. Je hebt ook nog een kaal dwergoortje... ik vind deze eigenlijk best wel kaal. Een extra reden om de foto op te sturen naar nederlandsesoorten.nl.

En de site nederlandsesoorten.nl heeft weer connecties met de Encyclopedia of Life. Dat vind ik nu weer leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten