donderdag 5 januari 2012

Mijn oog viel eerst op dit kleine paddestoeltje, amper een centimeter groot maar wel oranje. Ik denk dat het een mycena is.

Toen zag ik deze staan. Het is me niet gelukt om deze paddestoel terug te vinden in de boekjes en ik vond hem nog wel zo karakteristiek! Dat moet toch een makkie zijn, dacht ik nog... Hij is klein, stond in het mos en is solitair. Vooral die platte steel vond ik apart. Maar dat heeft misschien niets te betekenen. Is het een fopzwam, een gordijnzwam, een franjezwam, een melkzwam... Ik gok op een of andere fopzwam omdat daarbij stond vermeld dat de steel hol kan zijn. En als je dan zo staat te draaien als deze, dan wordt je holle steel plat!

Paddestoelen determineren blijft lastig. Zelfs als ze er niet doorsnee uitzien.

Vandaag heb ik nog een rondje gemaakt om het wassende water te fotograferen. Bij mij in de buurt valt het nog mee, al zie je wel dat het water hoger staat. Nog geen zandzak gezien... en dat was 14 jaar geleden wel anders!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten