woensdag 25 januari 2012

Inmiddels ben ik wat meer te weten gekomen over de makers van deze houtsnede. Het is het werk van schors- of bastkevers (Scylotidae). Er zijn soorten die voorkeur hebben voor levend, nat hout en soorten die juist in droog hout zitten. Alleen de laatste eten ook ons houten meubilair op.

In de foto is de weg van ei tot kever terug te vinden. De vrouwtjeskever vreet tussen schors en bast de moederkamer of broedkamer waarin ze eitjes legt. Hieronder is een hogere vergroting te zien. De larven die uit de eitjes komen vreten zich een weg door het hout. De gangen worden steeds breder en eindigen in een nis of poppenwieg. Daar verpopt de larve tot een kever. De kever eet zich een weg naar buiten - wat resulteert in gaatjes in de schors. Het patroon in de bast is soortspecifiek.

Het is misschien toch de letterzetter geweest... (Ips typographus), omdat hij aan weerszijden van de moedergang de eieren in nisjes afzet.

Op Wikipedia vond ik deze mooie tekening, behorend bij de letterzetter.

Nou, zo heb ik toch weer wat opgestoken! Het verbaast me iedere keer weer dat me na een paar jaar fotograferen nog steeds nieuwe dingen opvallen. Vooral als het zoiets algemeens is als dit. Ik loop wel te speuren maar laat me ook vaak leiden door het licht dat net ergens op valt. En zo ging het ook hiermee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten