zondag 14 augustus 2011

Hij zat op ooghoogte te poseren op een stokje. Beter kun je het niet krijgen! Nog nooit kon ik zoveel foto's maken van een libel.

Het is de steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum) die ik al eerder had gefotografeerd.

Kenmerkend zijn de zwartgele poten en de hangsnor; het zwarte streepje boven de neus dat langs de ogen naar beneden loopt.

Deze libel is zeer algemeen en piekt rond deze tijd. Ik zie ze dan ook veel. En vreemd genoeg alleen gele exemplaren wat vrouwtjes of jonge mannetjes zijn. Volgens mij is dit een jong mannetje.

En hoewel hij er nog gaaf uitziet lijkt het alsof hij een hapje uit zijn lip heeft. Veroorzaakt door een prooi die terugbeet? Al vraag ik me wel af waar zijn mond nu precies zit.

Het mooie van libellen is dat het lijkt of ze pupillen hebben. Zonder die zwarte stip zou het een griezel worden. En trouwens, dat stompe neusje doet ook veel.

Het schijnt dat meer dan 300 miljoen jaar geleden (in het Carboon) reusachtige libelachtige insecten rondvlogen, waarvan sommige een spanwijdte hadden van meer dan 70 cm. Dit is ongeveer zo groot als een kraai (bron: libellennet). Stel je dat even voor! Maar toen had ze nog geen fototoestellen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten