dinsdag 16 augustus 2011

Dit is de groene stinkwants (Palomena prasina). Ze zijn zeer algemeen. Al had ik er nog nooit van gehoord voordat ik begon te fotograferen!

Met zijn lange steeksnuit zuigt hij plantensappen op. Deze wants scheidt een stinkende stof af als je hem aanraakt. Dat doen we dus maar niet! Ik weet gelukkig (nog) niet hoe hij ruikt. Hoe smerig zou het zijn?

Met zijn rode oogjes kleurt hij wonderwel bij de plant waar hij op zit. Stinkwantsen heb ik al heel vaak gezien, maar...

Even verderop zag ik ook nog dit beestje hangen. Alweer een wants! Nog nooit gezien, zou het een bijzondere zijn? Dit is zijn achterkant...

... en dit zijn voorkant. De stengel was erg dik en stevig. Ik durfde hem niet al te ver om te buigen waardoor het lastig was om hem goed op de plaat te krijgen.

Dit blijkt de rood-zwarte of pyjamawants te zijn (Graphosoma lineatum), ook wel gevangeniswants genoemd. Veel namen voor zo'n beestje, maar het is wel een mooie! Op internet zag ik dat zijn onderkant ook nog eens rood-zwart gestippeld is. Ik hoop dat ik er nog eens een beter plaatje van kan maken. Volgens soortenbank.nl komt hij niet zoveel voor, maar die informatie is verouderd volgens mij. Op waarneming.nl wordt hij vaak gerapporteerd. Weer een beestje geleerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten