woensdag 6 oktober 2010

Deze rare zwam viel op door zijn vorm en oranje kleur. Hij hing iets boven mijn hoofd. En ik citeer: 'Vaak hoog op levende stammen van allerlei loofbomen, meestal in open gebieden zoals parken...' en 'van boven oranje tot donkerbruin...' Die barnsteenkleurige druppels die er ook op kunnen zitten, heb ik nog niet gezien. Dus ik zoek hem nog wel een keer op de komende week. O, en ik denk dus dat dit de ruige weerschijnzwam is (Inonotus hispidus).

In stereo kun je zien hoe dik hij is.

Bij het determineren van paddestoelen moet je ook weten of het vlees stevig of broos is. Ik realiseerde me dat ik eigenlijk nooit paddestoelen aanraak. Onbewust heb ik het idee dat ze wel eens giftig kunnen zijn. Dat wordt er al vroeg ingestampt. En sommige paddestoelen zijn ook heel giftig. Maar nu voel ik altijd even en dat is soms een vreemde sensatie. Soms zijn ze zo stevig en zacht als een paardensnuit (de zwam hierboven) en soms voelt het heel griezelig aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten