vrijdag 18 juni 2010

Het wemelt van de waterjuffertjes. Ik zie hier verschillende soorten en dacht even snel te kunnen bepalen wat wat is... maar het is best lastig. Ik denk dat dit lantaarntjes zijn (alleen het laatste segment is blauw). Op de foto's is dat moeilijk te zien. Deze zijn aan het paren en het is een uitdaging om de hele tandem er scherp op te krijgen. En liefst ook nog met een rustige achtergrond.

Dit is het vrouwtje. Omdat ze haar achterlijf zo heeft gekromd, kun je haar vleugels mooi zien.

Dit is een close up van de verbinding tussen het eerste segment van het mannetje met het achterlijf van het vrouwtje...

... en hier zie je de verbinding tussen het achterlijf van het mannetje en het vrouwtje. Hij heeft haar bij haar 'nekvel' met zijn achterlijfstangen.

Met mijn hand probeer ik soms de juffers naar de voor mij goede kant van het riet te sturen. Met z'n tweeën zijn ze wat minder mobiel en het vrouwtje verloor haar grip. Dat mocht de pret niet drukken. Ze bungelt vrolijk in de wind.

1 opmerking: