vrijdag 1 juni 2012

Dicht bij huis (2)

De regen heeft de boel lekker opgefrist en vanochtend kwam er zelfs een klein zonnetje door. Heerlijk! En zo maakte ik opnieuw een rondje dicht bij huis. Op het veldje zag ik deze strontvlieg bovenop de dolle kervel zitten. Het arme beest...

De vlieg is geïnfecteerd door een schimmel. Deze groeit tussen de segmenten in. Als het diertje bijna helemaal door de schimmel is opgeteerd, zorgt deze ervoor dat de vlieg bovenin een grashalm (...) klimt. Daar sterft de vlieg en laat de schimmel zijn sporen los (bron: www.gardensafari.net).

Meer informatie over deze schimmel die verschillende vliegen infecteert vind je op www.natuurbericht.nl. Daar is ook een filmpje te vinden over een andere schimmel: cordyceps. De beelden zijn gruwelijk en mooi tegelijk. De rustgevende stem van David  Attenborough maakt echter veel goed.


Cordyceps: attack of the killer fungi - Planet Earth Attenborough BBC wildlife

Toen er wat meer zon was heb ik nog een foto gemaakt bij een lagere ISO. Ik fotografeer bij allerlei omstandigheden en vaak met ISO800. Dat komt de kwaliteit niet ten goede. Daar kom ik zo langzamerhand toch wel achter. Dat zijn zo van die dilemma's... lekker uit de losse hand schieten en thuis soms balen dat het beter had gekund of toch meer spullen meesjouwen voor het geval dát...

Deze vlieg had ik ook nog nooit gezien. En ze waren met veel! Het is de snip- of snavelvlieg (Rhagio scolopaceus).

In het Engels heet hij 'downlooker snipefly'. En ik wilde hier een hele verhandeling houden over de afkomst van het woord sniper - van snipe, is snip in het Nederlands... Nu blijkt dat het niet 'sniperfly' is maar 'snipefly'... Zo zie je maar weer. Ik vond de naam 'sniper' (sluipschutter) eigenlijk wel toepasselijk. Hij vangt zijn prooien soms in de lucht.


Maar het hoogtepunt van mijn rondje was toch wel dit... Tot mijn grote verbazing sprongen er ineens twee reeën uit het struikgewas! Dit is vlak bij mijn huis!! En ik woon toch in de stad. Heel bijzonder. Alsof de natuur wil zeggen: 'Kom maar eens wat vaker langs. Er is hier meer te zien dan jij denkt!' Zoiets voelt als een kadootje. En zoals ze hier met z'n tweeën staan is het net of de rollen omgedraaid zijn. Wie kijkt er nu naar wie...

Misschien lopen ze 's nachts wel door mijn straat. Dat vind ik een mooie gedachte...

2 opmerkingen:

  1. De reeën daar te zien vind ik prachtig, inderdaad een mooi idee dat ze zomaar 's nachts door je straat kunnen lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Karam,

    wat een bijzondere vlieg op die eerste foto. kan me niet heugen deze ooit gezien te hebben. Ik had nl altijd een hele andere voorstelling van de strontvlieg.

    Hele mooie serie, mooi van kleur en prachtig scherp.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen