zondag 29 mei 2011

Dat was lachen met deze snuitkever. Een goed acteur en ik trapte er ook nog bijna in...

Toen hij mij in de gaten kreeg ging hij pardoes 'dood' liggen.

Hij stak al zijn pootjes recht omhoog. Wat grappig was dat ik zag hoe hij een pootje liet zakken en hem toen toch weer schielijk de lucht in stak. Ja, het moest natuurlijk wel echt lijken!

Nou, het was me een dramatisch gezicht. Hij hield het zo lang vol dat ik waarachtig begon te denken dat hij echt dood was. Kan een kever zich dood schrikken? Zelfs bij aanraken vertrok hij geen spier. Niet dat een kever spieren heeft, maar ik bedoel maar!

De voorstelling duurde maar liefst 9 minuten (nu snap ik ook waarom ik vier uur doe over een klein ommetje....). Toen kwam er weer beweging in.

Hij leeft!

Om de testen of dit reproduceerbaar was (klein onderzoekje) liet ik hem nog een keer schrikken. Beetje gemeen...dat wel. Hier had ik veel gehad aan mijn statief. Zo stil zitten ze normaal nooit!

Dit is een vrij forse snuitkever (phyllobius) en zeker wel 10 - 15 mm lang. Hij bivakkeerde in het groen langs het pad.

2 opmerkingen:

  1. Dit is weer een leuke in de afdeling kleine humor dicht bij huis. Helaas ben ik op zoek naar een andere snuitkever, niet naar een toneelspelerkever.
    Dank voor deze belevenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou... graag gedaan!
    Er zijn ontzettend veel kevers. Als je geluk hebt dan vind je via 'google afbeeldingen' een gelijkend plaatje en kun je zo verder puzzelen. Het is de kunst om de juiste zoekwoorden te vinden.
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen