zaterdag 14 mei 2011

Het is iedere keer weer een verrassing wat je tegenkomt. En ook, wat stil genoeg blijft zitten! Op 30 april zag ik opeens deze libel in het gras zitten.

Omdat je nooit weet of ze weg zullen vliegen begon ik van een afstandje foto's te maken. Gelukkig liet deze zich rustig fotograferen. Zo weet ik nu dat dit de glassnijder (Brachyton pratense) is uit de familie der glazenmakers (Aeshnidae).

De glassnijders komen voor van eind april (hoe is het mogelijk!) tot en met eind juli.

De gele tekening duidt erop dat dit een vrouwtje is. Als eenmaal blijkt dat ze blijven zitten kun je steeds meer proberen en zelfs het stengeltje wat draaien voor een betere compositie.

Ze zat alleen tussen het gras zodat de achtergrond wat druk blijft. Maar ach...

Nog nooit zag ik een libel van zo dichtbij en kon ik zoveel foto's maken. Haar zusje zat een paar stengels verderop. Het zou kunnen dat ze die ochtend waren uitgeslopen en nog niet helemaal vliegklaar waren. Dan heb ik ze de stuipen op het lijf gejaagd. Sorry dames...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten