Posts tonen met het label beuk. Alle posts tonen
Posts tonen met het label beuk. Alle posts tonen

zondag 22 april 2012

Groen blaadje

Het wordt hier langzaam groen. De eerste blaadjes van de beuk ontvouwen zich.

De beuk is in alle seizoenen mooi.

Jonge blaadjes worden omkranst door fijne witte haartjes die me doen denken aan de glasharen van mos.

Deze tak hing op ooghoogte. Dat was handig! En ik zal dan ook maar snel op bezoek gaan bij een andere boom hier in de buurt die al vroeg hele aparte bloempjes heeft. Iets voor vanmiddag misschien.

Ik ga weer berichtkoppen toevoegen. Dat maakt het wat overzichtelijker. Ik had ze ooit verwijderd omdat ik het zo lelijk vond bij LinkWithin.

donderdag 19 april 2012

Ontkiemd

Zondag vielen ineens deze kiemplantjes op. Ze stonden in grote getale langs het bospad. Ik heb er een paar uitgegraven om bij het zaadje te komen maar eindigde altijd met een worteltje zonder iets...

Dat ze onder beuken stonden was wel een sterke aanwijzing, maar ja... Toen stond er tussen alle kiemplantjes ineens een met een hoedje op, gevormd door het dopje van de beukennoot. Het zijn inderdaad kiemblaadjes van de beuk en het omhulsel gaat mee de lucht in! Altijd leuk om zelf zoiets uit te puzzelen.

Het spreekt voor zich dat veel plantjes het niet zullen redden. Wie zou hier van gesnoept hebben?

Nu hoopte ik vandaag ook nog een mooi exemplaar met noot te vinden. Maar helaas...

Dit is waarschijnlijk ook een beukenkiemblad dat net boven de grond komt.

Vorig jaar was volgens mij een uitzonderlijk beukennootjesjaar. Het uitbundige bloeien heb ik toen op de voet gevolgd. Hoe zou het dit jaar gaan? Ik las dat beuken elke vijf tot tien jaar bloeien. Binnenkort weten we meer!

zondag 1 mei 2011

In de hoop nog een mooie waterjuffer te zien, ging ik vanavond nog even een blokje om. Die waterjuffers vond ik niet, dus probeerde ik maar te zien wat was... Zo stond daar ineens een pracht van een paard in het zachte avondlicht.

En een spiegelingetje kan me ook altijd bekoren. Het is goed te zien hoe droog het is geweest.

De bloemen van de beuk hebben hun werk gedaan. Het ligt hier werkelijk bezaaid. Deze trof me omdat hij tussen hemel en aarde is blijven zweven.

Licht tussen het donker.

Hier kan ik ook nooit aan voorbij lopen - een blad dat oplicht door de zon.

Tegenlicht maakt kleine lampjes van de uitgebloeide paardenbloemen.

De beukennootjes groeien als kool. Nog nooit zag ik zoveel bloei. Ligt dat nu aan mij, of is het echt een bijzonder jaar?

zaterdag 23 april 2011

Vandaag viel mijn oog op de bloemen van de paardenkastanje.

En daarna op de meeldraden. Ik heb geloof ook iets met meeldraden...





Het was een hele toer om ze er scherp op te krijgen, want ik hou er niet van om iets af te plukken. Al was de verleiding wel groot!

En dan eindelijk ook een vrouwelijke bloem van de beuk.

Je kunt wel zien waar de beukenoot zijn rare haardos vandaan heeft. Opvallend was dat van één boom niet alle takken bloeien.

Trouwens, waar zitten de stampers van de kastanjeboom? Ook dat zoeken we uit!

zaterdag 16 april 2011

Wat er vorige week nog zo uit zag...

stond er vandaag al zo bij.

Na het zien van al die zachtheid, vroeg ik me af in welk jaargetijde de beuk zijn naam kreeg.

En nu vraag ik me af hoe dat nu zit met die meeldraden die er bovenuit piepen...

... en die hangende dingetjes eronder.

Is dat nu hetzelfde of niet?

Even het bomenboekje erbij en ik citeer: 'De kleine bloemen verschijnen samen met het blad. De mannelijke hangen in gesteelde kluwentjes aan de twijgen, de vrouwelijke staan rechtop in groene, viltig behaarde bekertjes.'

De beuk is eenhuizig dus die viltig behaarde bekertjes zitten daar ook ergens. Da's nu weer leuk om uit te zoeken. En zo zie je maar weer - heb ik toch weer iets geleerd, want eerlijk gezegd had ik geen idee...

Bij nader inzien zouden de dingen die er bovenuit steken de bekertjes kunnen zijn. Wordt vervolgd!

dinsdag 6 april 2010

De blaadjes van de beuk komen langzaam uit hun omhulsel. Het frisse groen zat er keurig opgevouwen. Aan de randen zijn kleine haartjes te zien die straks, met een beetje tegenlicht, weer een mooi plaatje opleveren.