zondag 4 september 2016

Druppels maken alles mooier

Na een lente en zomer oefenen op bloemen ben ik weer terug bij mijn favoriete onderwerp: druppels. Ik had het effect van de Sweet 50 geprobeerd maar vond dat niet mooi, vooral niet als het licht al wat feller werd en de contrasten groot. Maar met de Twist 60 vind ik het effect mooi bij verschillende lichtomstandigheden. Nu fotografeer ik mijn favoriete onderwerpen opnieuw met deze lens met macro converters. Het is net even anders dan met een strakke 100mm macrolens. Wat je ''See in a new way'' noemt! Op deze foto is ook nog het oil paint effect toegepast (Photoshop) omdat dat ook de scherpe kantjes eraf haalt. Soms is dat mooier.

Deze foto is iets gecropt. Dat doe ik liever niet met deze lenzen, maar hier is het een verbetering.

Misschien wat druk, maar omdat het licht zo mooi is hoort hij hier toch bij.

Het mooiste is het toch als het licht net sterk genoeg is maar toch gefilterd. Hier zat ik te ploeteren onder een grijze lucht toen de zon net iets sterker werk - dus snel naar het gras en ik kon nog net een foto maken toen het weer gedaan was. Geen tijd om nog een hele mooie spriet te zoeken, zoals op de bovenste foto.

Dit is weer een heel andere foto. Het tegenlicht was vrij sterk waardoor de achtergrond donker werd en de bokeh hard. Ook de druppels op het plantje maakten het geheel vrij hard en daarom is het oil paint effect toegepast.

's Ochtends zijn de juffers nog te nat om te vliegen en zo kun je ze goed fotograferen. Nu alleen nog een goede compositie vinden. In het iele gras (hierboven) heb ik ze weinig gezien. Dit is wat strakker. Maar twee bij elkaar is dan wel weer leuk.

Dit is dan weer een experiment dat ik leuk vind. Het oil paint filter probeer ik vaak uit om te zien wat er gebeurd. De kop van het juffertje moet wel scherp zijn en daar is het effect weer weggehaald.

In het gras zag ik ook veel langpootmuggen in deze houding. Ik vermoed dat ze getroffen zijn door een vergelijkbare ziekte die ook vliegen treft. Het doet er in ieder geval aan denken. De dauwdruppels maken van dit drama toch iets bijzonders.

En toen zag ik hele kleine polletjes gras met druppels staan en ik kon me er niet van losrukken.

Het licht was eigenlijk wat te fel maar ik kon gewoon niet ophouden. Dat is iets wat ik bij mezelf bespeur: als ik rare dingen ga fotograferen dan wordt het tijd om op te houden...

4 opmerkingen:

  1. Oh wat een juweeltjes toch weer Anita, je bent écht goed met die druppeltjes, heel sfeervol allemaal.
    Ik heb geen Photoshop dus het oil paint effect ken ik niet, maar ik zie eigenlijk niet dat er iets is toegepast, met andere woorden: goed en subtiel gedaan!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige Foto´s Anita! En inderdaad de druppeltjes zijn echt schitterend
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi Anita en met je uitleg erbij is het plaatje compleet. waat haal je die "oil paint effect?" Groetjes An

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Druppels fascineren me ook, en jouw foto's zijn absoluut een inspiratie voor me!

    BeantwoordenVerwijderen