zondag 4 oktober 2015

Overvloed

Opnieuw was het een prachtige zaterdag. En met zoveel paddenstoelen waande ik me als een kind in een snoepwinkel. Gelukkig weet ik de weg in dit bos aangezien ik steeds van het pad af raak (letterlijk, maar niet figuurlijk ;))

Als je eenmaal op de grond zit zie je steeds meer. Zo vond ik deze slijmzwammetjes groeiend op mos. Ik had ze al eens eerder gevonden maar het is zo lastig om ze scherp of de foto te krijgen. Lang belichten is niet altijd een succes, dan krijg ik toch nog onscherpte door beweging. Misschien omdat ik mijn camera hard in de pittenzak duw om de compositie goed te krijgen waarna hij langzaam weer opveert.... Ja, dat schiet niet op!

Dit is een slijmzwam. Ik kom uit bij de kristalkopjes, maar er zijn verschillende soorten (spitsstelig of vlekkig?) en je moet eigenlijk de sporen bekijken. Die heb ik niet mee... Lijkt me wel leuk om dat een keer te doen. De druppels zijn van de mist. Dat mag ik graag zien.

Het plan was om meer te letten op sfeer, kleur en achtergrond (met een groot uitroepteken). En ik heb gemerkt dat dat makkelijker is met kleine paddenstoelen. Amethistzwammen zijn altijd een dankbaar onderwerp, ook al zijn ze nog jong. Maar ja, die tak erachter vond ik niet mooi. Kon dat weg zonder het rag te vernielen?

Nee dus, weg rag... Maar de zon kwam er ineens bij en zo krijg je dus al dat rood in de achtergrond. Oude beukenbladeren.

Nog iets meer en het wordt haast te druk. Je hebt dit licht wel nodig om speciale effecten te krijgen.

Hier is het alweer wat zachter. Maar waar zijn mijn kleuren?

Een nieuwsgierig bolletje. Mwah...

De tweede verrassing was de vondst van deze hele kleine paddenstoeltjes op een dennenappel. Ik had ze eerder gezien bij http://www.natuurfragmenten.nl/. Het is het gewoon franjekelkje (Lachnum virgineum).

Een uitsnede om ze beter zichtbaar te maken want ze zijn maar 1-2 mm in doorsnede. Ook hier had de mist mooie druppels achtergelaten.

Maar goed: sfeer, kleur en achtergrond (!) en eigenlijk ook voorgrond. Ik heb geprobeerd een paddenstoel op de voorgrond te gebruiken, in dit geval een wat grotere plaatjeszwam. Inmiddels was het licht weer gesluierd en de uit-focus-randjes zijn niet heel duidelijk. Deze is uit de hand geschoten en ik dacht, dit is het! Of.. dit is iets! Maar ik wilde het scherper dus pittenzak er weer bij...

En zoals het me dan vaak gebeurt, zodra ik ga nadenken wordt het er niet beter op - als het gaat om compositie dan.... Ik vind de bovenste beter. En het hele dramatische effect valt me nog wat tegen. Ik ga ik hier nog wel meer mee experimenteren.

Vermolmd hout is een wereld op zich. Zo trof ik alweer een slijmzwam, kleine oranjebruine knopjes dicht opeen gepakt over een groot oppervlak. Ik heb mijn best gedaan maar het blijkt maar weer dat je hiervoor toch echt meer licht nodig hebt. Ik las bij http://bij-duin.blogspot.nl/ dat haar slijmzwamfoto's met een flitser zijn gemaakt. Al is flitsen op nat glimmend spul een kunst op zich. Ik denk dat dit een draadwatje is maar dan zonder steeltje. Ook hiervan heb je veel verschillende soorten.

In de open bolletjes zie je sporen die er onder een lichtmicroscoop erg mooi uitzien. Ik wil de volgende keer toch iets meenemen.

De terugweg loop ik dan langs het pad waar het ook nog vol staat met allerlei moois. Nadeel is dat je een bezienswaardigheid bent voor de fietsers ('Ik dacht: die is niet goed geworden!.... '). Leuk hoor.
Maar goed, maakt het uit - ik vond mijn mooie paddenstoeltje van vorig jaar weer. Lijkt op het geelbruin plooirokje al staat deze niet in groepjes, vorige jaar niet en nu ook niet. Een halve meter verderop stond er nog eentje. Vreemd. Het lijkt ook op de spitscellige donsinktzwam. Volgende keer toch eens beter kijken, want de donsinktzwam staat op de rode lijst. Eerst een foto met een klein diafragma (F2.8)

 Voor meer achtergrond ook een met een kleiner diafragma (F8.0)

En hier hebben de takjes tekening in de achtergrond gebracht (F6.3).

Verder vond ik ook nog een ruige aardtong, de foto is niet de moeite waard. Het grappige is dat ik ze nog nooit had gezien maar de naam meteen in me op kwam. Van al dat geblader in paddenstoelenboeken blijft toch wel wat hangen. Ook de ruige aardtong is een rode lijst soort.

Mijn missie is half geslaagd - ik kom dichterbij dé foto maar hij zit er nog niet bij. Maar wat was het heerlijk gisteren.


3 opmerkingen:

  1. Hoi Anita,
    Telkens weer lees ik jouw blogs met veel genoegen, je verhalen en je twijfels zijn steeds zo herkenbaar.
    Van de eerste rodekoolzwammetjes vind ik die met het webje erbij toch wel erg mooi, maar ook de kleurtjes van foto 3 en 4 kunnen me bekoren. Mooi hoe je laat zien hoe een kleine wijziging een totaal ander plaatje op kan leveren.
    Verder ben ik onder de indruk van dat hele kleine spul, zoals bij de eerste foto, maar vooral van dat Gewone franjekelkje, geweldig!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jeetje wat heb je veel paddestoelen foto's super om te zien Anita. die 2 paarse met dat spinnewebje geweldig. En inderdaad wat loes zeg al dat kleine spul erg mooi gedaan. groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita,
    Ja, nu zie ik bij je eerste foto de slijmzwammetjes, gaaf! Fascinerend hoor, dat kleine wereldje.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen