zondag 5 augustus 2012

Juffers

Het vrouwtje van de houtpantserjuffer (Lestes viridis) als ik het goed heb gedetermineerd... Ik ben blij met deze foto. Ze kijkt op deze foto net in de lens en het licht is mooi. Daar had ik geluk mee want op de foto's ervoor en erna ziet het er heel anders uit.

Er waren nog veel meer juffers te zien. En ik heb dan ook veel foto's. De meeste zijn echter toch onder de maat. Wel leuk om op te puzzelen! Een rode juffer is wat dat betreft een makkie. Dit is de koraaljuffer (Ceriagrion tenellum). Je kunt hem niet verwarren met de vuurjuffer want die heeft zwarte poten. Dit is volgens mij een mannetje... en dan waarschijnlijk eentje die nog niet helemaal is uitgekleurd. Dat maakt het determineren van juffers zo lastig. Ik zag zelfs een juffer die helemaal geen kleur had.

En omdat drie leuker is dan twee... ook nog een gewone pantserjuffer (Lestes sponsa).

4 opmerkingen:

  1. Mooie knappe serie, Anita!
    Het blijft altijd erg lastig om de juffers en de libellen goed te determineren... maar wel leuk... ;-))
    Voor straks welterusten!
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werkelijk prachtig gefotografeerd. Ik hou ontzettend van macro's en juffertejs zijn dan ook een prachtige diertjes om met macro vast te legen.

    je hebt er een hele mooie serie van gemaakt Anita, en je hebt zelfs de vuurjuffer. Die heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige foto's Anita, goed scherp en mooie rustige achtergrond ook.
    Super!!
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eilandstaete,
    De juffertjes heb je prima geschoten,perfect.
    De eerste serie-de houtjuffers ?
    is duidelijk het ontbreken van het statief.
    Is gewoon jammer.
    Groet eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen