maandag 23 juli 2012

De zweefvlieg en de mol

Zaterdagochtend liep ik een vroeg rondje. Soms lijkt het wel of zelfs de insecten het niet de moeite waard vinden om op te staan. Er scharrelden alleen wat slakken rond. Met de poses van deze zweefvlieg was ik al heel blij.

Het is altijd leuker als ze iets 'doen' en 's ochtends is dat poetsen. Was dat om van die vervelende druppels af te komen? Het hele lijf kwam aan de beurt.

Ze was lenig en handig met al die pootjes en erg secuur. Onderkant vleugels....

De bovenkant droogwrijven...

En ze was natuurlijk begonnen met haar kop.

Aan de naam van deze zweefvlieg waag ik mij maar niet. Er zijn er te veel en ze lijken op elkaar.

Onderweg zag ik ook nog een dood muisje en een dode mol. Het was de tweede keer dat ik een dode mol zag liggen en ook nog wel midden op het pad. Hij leek niet gewond, al heb ik hem niet heel goed bestudeerd. Het 'geen dode dieren aanraken' is er vroeger bij mij goed ingestampt. Wat ik wel heb gedaan is een foto van zijn pootje maken. Die zijn toch wel heel bijzonder om te zien.

Het is net een klein handje.

En wat ik me nu afvraag... Hoe is die mol op het pad terechtgekomen? De muis had een bloedneus. Wat spoken die beesten toch uit 's nachts?



1 opmerking:

  1. Geweldige foto's Anita, zo prachtig ook met de drupeltjes.
    Hoe het kan wat je aan geeft van de mol heb ik geen idee van.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen