donderdag 17 mei 2012

Johanneskever

De Johanneskever vraag het zich af. Hoe diep moet ik gaan?

Onlangs vond ik het boek 'De tuinmannen en de grote vragen' van Geert de Kockere. Het zijn macrofoto's genomen in zijn tuin met bij elke foto twee regels tekst. Ik vind het prachtig en wou dat ik het zelf had bedacht. Een foto van een insect kun je zien als precies dat: een foto van een insect. Vaak zie ik er echter meer in, al kan ik dat dan moeilijk onder woorden brengen zonder het sentimenteel te maken. Zo'n klein beestje dat zich een weg zoekt door de wereld, dat spreekt tot mijn verbeelding. Het is een beetje het leven in een notendop... Zie je wel? Sentimenteel...

Geert de Kockere heeft ook een website. De moeite waard om eens doorheen te bladeren. Je vindt het op www.tuinmannen.be

Nu even over dit gastje... Hij wordt johanneskever, rozenkever of tuinkever genoemd of beter: Phyllopertha horticola. Heel even dacht ik een meikever te zien.... want die staat op mijn 'lijstje'. Alleen is deze kever iets kleiner. Een kleiner broertje, dat wel. Hij behoort tot de bladsprietkevers die gekenmerkt worden door waaiervormige uiteinden aan hun antennes.

De johanneskever maakt het niet uit hoe hij wordt genoemd. Hij vraagt zich af wat hij zoekt en of hij het zal weten als hij het eindelijk vindt.

Best een mooi kevertje, met wonderlijk veel haar en lange poten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten