dinsdag 1 mei 2012

Steenhommel

Dit is een steenhommel (Bombus lapidarius). Dat hij op een steen zit is een goed geheugensteuntje (voor mij). Ik zag net dat ik de hommelfoto's allemaal verschillende namen had gegeven....

Alleen het achterlijf is rood, wat betekent dat dit een vrouwtjeshommel is. Ik vond haar ook erg groot en vraag me af of het de koningin zou kunnen zijn.... Boven haar voorpoot zie je ook nog hommelmijten (Tyrophagus laevis). Een van de plagen waar een hommel last van kan hebben.

Om een goed beeld te krijgen van de kleuren nog een plaatje pal van boven. Zo vallen ook de kleine vleugels op. Hoe kom je daar ooit mee omhoog? (En ja, ik heb de bovenste foto gespiegeld!).

Op Wikipedia staat het volgende: 'Een hommel heeft een groot lichaam maar relatief kleine vleugeltjes. Met de wetten van de aerodynamica kon men lange tijd niet verklaren dat een hommel kan vliegen. Na onderzoek bleek dat hommels een trucje hebben waardoor ze toch kunnen opstijgen. Door de op- en neergaande beweging van de vleugels ontstaan luchtwervelingen die zorgen voor een opwaartse kracht waardoor de hommel, hoewel hij eigenlijk te zwaar is, toch kan vliegen. Hommels halen dus extra energie uit de manier waarop de vleugels bewegen, en dit fenomeen wordt in de aerodynamica diepgaand bestudeerd om er voordeel uit te halen.'

De levenscyclus van hommels is trouwens ook interessant. De moeite waard om een keer te lezen.

1 opmerking: