zaterdag 30 april 2011

Het is me wat! Vorige week zag ik de rolletjes van de berkenbladrolkever (Deporaus betulae) weer. Vrij snel had ik ook de kever gespot.

Nu is het rollen van zo'n blaadje een kunstig werkje. Dat wil ik heel graag een keer zien. Het lijkt erop dat deze kever bijna klaar was. Nog wat laatste stiksteekjes plaatsen en de eitjes kunnen erin. Maar ik stoorde kennelijk en toen was het uit met de pret.

Gelukkig moeten er nog veel eieren worden gelegd...

Vandaag had ik weer geluk! Het secure knipwerk was in volle gang. Terwijl ik daar zo stond kwam een hardloopgroepje voorbij. Oei, als de kever maar niet zou schrikken. Ja, ja...

Het ging allemaal goed totdat ik er met mijn hand te dichtbij kwam om het blad iets uit de schaduw te halen. Mevrouw liet zich pardoes vallen en dat was dat. Ze had juist het lastigste stukje losgesneden - langs en over de nerf zonder die door te snijden. Voor een volledige beschrijving zie hier.

Nog even een close-up. Het is klein, het is zwart...

... en zit niet stil. Dat kan beter.

Er hingen ook een paar rolletjes aan de beuk. Niet zo'n goede keus lijkt me - de blaadjes zijn erg zacht en worden snel bruin.
Trouwens, was de nerf eigenlijk nog wel intact? Of had ze zich verknipt... Als ik er nog weer langskom zal ik eens kijken.
O, en de stampers van de kastanjebloemen heb ik niet kunnen vinden. Het zal wel aan mij liggen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten