zondag 6 maart 2016

Om tureluurs van te worden

Ken je dat? Dat je je foto's op de computer zet en dan denkt... mmmh is dat alles? Vast!

De afgelopen weken ben ik vaak op pad geweest. De weersomstandigheden waar heel verschillend. Van mistig en grijs - perfect voor mosjes en druppels - tot stralend zonnig met rijp op de velden.

Bij gebrek aan ander materiaal was het gewoon muursterretje een geduldig model.

Vooral met dikke druppels erin mag ik ze graag zien.




De eerste foto vond ik aanvankelijk wat saai en daarom zijn er nog wat laagjes aan toegevoegd.

De week daarop hadden we een aantal koude nachten. Na zoveel grijze dagen is het zo heerlijk om de zon en dat zachte stralende licht weer te zien! Als ik hier de snelweg opdraai dan heb ik links de opgaande zon en wijds uitzicht over de velden. Het tochtje naar het bos is al genieten.

Er groeit nog weinig en dus zocht ik naar vormen die me aanspraken - heel vaak vind ik het toch te bedacht, maar dan pas als ik thuis ben. Ter plekke geniet ik enorm van al dat spul en door de lens zoeken naar beelden.


Een balanceeract. Zag ik ook thuis pas. Met deze foto's heb ik steeds een paar gecombineerd om voldoende scherpte te krijgen. Ik ben driftig aan het stacken geweest en ontdekte zo ook: alles met mate - niet meer dan nodig is.

Na het zoveelste takje stond daar ineens dit bekermos met rijp. Het probleem is echter dat er weinig kleur in zit. Kan ik hier nog wat van maken?

Met een laagje bijvoorbeeld? De conclusie is dat het wel een mooie vondst is, maar dat de foto het niet echt heeft.

En dit stond ernaast en is ook vrij hard en kleurloos. Wel mooie ijskristallen!

En toen zag ik dit paddenstoeltje (is het nu met of zonder n?! Spellingscontrole wees eens consequent!!) staan. Je moet het maar treffen. Ik heb er heel veel foto's van gemaakt, van alle kanten. Heb ook nog even gewacht of het licht er extra mooi overheen zou strijken. En toch zijn het allemaal harde foto's geworden.

Tot slot drie foto's van zaterdagochtend, toen het nog mistig was. Ik ga nu regelmatig naar de Hortus om de eerste tekenen van de lente niet te missen. De hele tuin voor mij alleen?

Dat dachten deze reeën ook... Het lijkt wel of ik ze elke week opschrik. Ze houden zich op ergens in de Laarmantuin en steeds lukte het maar niet om ze op de foto te krijgen. Ik heb dan mijn camera niet goed staan en tegen de tijd dat ik zover ben, zijn zij hem al gesmeerd. Maar gisteren had ik geluk!



Het zijn er drie, twee vrouwtjes en een mannetje met een prachtig vers gewei. Voor hen is de Hortus een grote snoepwinkel. En toch, om dit te zien zo vlak bij de stad vind ik mooi.

Goed, volgende week nieuwe kansen! Ook als de foto's niet zo mooi blijken te zijn als ze in mijn fantasie waren, dan nog is het lekker om buiten te zijn. Ik kikker er helemaal van op.


O, en die paarse stipjes in de verte? Dat zijn ontelbare krokusjes ;)

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het prachtige foto´s! Zelf heb ik ook regelmatig dat ik tijdens het fotograferen er helemaal in op ga. Wanneer ik dan de foto´s op de computer zet valt het soms tegen, en soms zit er opeens een leuke verrassing tussen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar, Anita. Als ik met mijn foto's terugkom vallen ze me altijd tegen. Meestal laat ik ze maar even liggen. Je mos met druppelfoto's vind ik zó mooi, maar ook de ijskristallen op de takjes. Wel een "must" om de foto's groot te bekijken. Je paddenstoel vind ik daar de mooiste van. En de krokusjes beloven veel. Wat mooi ook. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb weer genoten van al je foto's, Anita!
    Heerlijke sferen heb je gecreëerd en ook een beetje de Lente...
    Werkelijk heel mooi!
    Fijn weekend en lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Ken je dat? Dat je je foto's op de computer zet en dan denkt... mmmh is dat alles? Vast!"
    Ja, vast en zeker, dat ik dat ken :-( Maar gelukkig blijft er meestal toch wel wat over, en dan vergeet je rest, tot dat het spel zich de volgende keer weer herhaalt.
    Maar jij mag toch zeker niet ontevreden zijn! De mosjes met druppels zijn prachtig, nr 6 is mooi gedaan, maar vind ik toch wel wat onnatuurlijk.
    Je bewerking bij 13 vind ik wel heel goed uitpakken, leuk dat je beide foto's hebt geplaatst, zodat ik het verschil kan zien.
    Het padde(n)stoeltje is beeldschoon en de reeën zijn een fijne toegift.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen