zondag 14 februari 2016

koud als ijs


Bij het parkeren zag ik tot mijn verrassing een dun laagje rijp. Het was al 11 uur, het tijdstip dat de Hortus opengaat in deze maanden. Snelheid was geboden, want wie weet wat er allemaal voor moois stond te ontdooien! Op sommige heel dunne takjes zat nog ijs. Deze foto vind ik het  mooist, dus die staat bovenaan.

Dit waren de katjes. Even snel, snel, daar had ik misschien meer van kunnen maken, letterlijk en figuurlijk. Toen de temperatuur iets op begon te lopen vielen er dikke druppels en klontjes ijs uit de bomen. Op de rest van de planten was het al ontdooid. Wat had ik gemist?

De lucht was behoorlijk grijs tot af en toe de zon een beetje doorbrak. Ineens was het licht prachtig. Een kleine sfeerimpressie. Geen mens te zien, afgezien van versteende.

De eerste tekenen van het nieuwe seizoen (of is dit een winterbloeier?). Het lukte niet om hier een schilderachtig plaatje van te maken. Dit lijkt me een sleedoorn.

Op een muurtje rond een vijver. Ik kon het niet laten om er nog een foto van te maken. Het valt me altijd op hoe weinig er niet begroeid is, want zelfs op mijn auto groeit mos... maar ik moet hem ook vaker wassen.

Tot slot een snelle foto van druppels aan de glasharen van dit mos. Nu zie ik pas hoe mooi de kleuren in dit mosje zijn met dat rood aan de puntjes.

Het was een koude maar heerlijke ochtend met een glimp van de lente. Ik verheug me enorm op de explosie van jong groen en de kans om alles wat vorig jaar geleerd is opnieuw te proberen.



1 opmerking:

  1. Heerlijke serie Anita!
    Voor mij springen de mosjes eruit... ze geven bijna licht zo mooi en al die kleine druppeltjes! ;-))
    Lieve geniet groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen