zaterdag 15 augustus 2015

Op zoek naar zacht licht

Twee weken geleden volgde ik een van de workshops van Andrea Gulickx: Flowing Creativity. De verrassendste foto van die dag is deze gele bloem, met de gewone macrolens gemaakt. Door een combinatie van het juiste licht, een zachte achtergrond en het focus iets voor de bloem, kwam dit tevoorschijn. Het heeft iets schilderachtigs en ik kan niet begrijpen dat ik nog nooit eerder per ongeluk zo'n foto heb gemaakt. Maar... misschien heb ik dat wel maar vond ik het niet mooi... want het is niet in focus. Smaken veranderen?


We hebben gezocht naar bokeh en mooie achtergronden. Het is een ware kunst om die achtergrond in harmonie te brengen met je onderwerp. Dat zal nog wel even duren voordat ik dat onder de knie heb. Het moeilijkste is om het allemaal te zien, al gauw richt ik mij op een deel van de foto in plaats van het geheel. 




De eerstvolgende zaterdag wilde ik meer van dit soort foto's maken. Het was zonnig met wolkjes - voortdurend veranderend licht. Dit zijn grote margrieten. Ik werd er steeds naartoe getrokken. Dan stonden ze weer in de schaduw en dan weer in de zon (op sommige schermen lijkt deze foto overbelicht, maar dat is hij niet).

Het zachte vind ik hier mooi.

Toch valt het beslist nog niet mee om iets betoverends te maken.

Vandaag ging ik weer op pad. Ik was net buiten toen het heel hard begon te regenen. Maar na een bui, als het weer opklaart, is het vaak fantastisch in een tuin. Ik ging opnieuw bij de margrieten langs, die hebben nu toch hun beste tijd gehad.


Deze witte hortensia heeft bloemen in een tros en ik heb meermalen geprobeerd om daar iets van te maken. 

Vandaag kwam er ineens een vliegje in beeld dat olijk over de rand kijkt.

Juffertje in 't groen is uitgebloeid en maakt nu kleurige zaaddozen.


Een versie er nog tussenin - geen bloem, geen vrucht... Het was zulk mooi spul maar moeilijk om te fotograferen. In een tuin die niet van jou is moet je je wel gedragen en je kunt niet midden in de bloemen gaan staan. Of iets weghalen wat te prominent in beeld verschijnt.

Op een hoge kar stonden allerlei kleine klaprozen en afrikaantjes. Dat was nog eens handig! Ik hoefde me niet in allerlei bochten te wringen. Deze klaprozen zijn niet zo heel groot.


Bijna uit de knop. Heb ik dit jaar toch een klaproos gefotografeerd!

Deze bloemen lijken wel licht te geven. Ook hier landde ineens een vliegje - een wenkvliegje? Hij staat hier op de rand te swingen.

En deze moet je echt in het groot bekijken. Het vliegje heeft een druppel aan zijn snuit hangen.


En tot besluit een varentje.

Ik ben weer een stapje verder. Het is voor mij een kwestie van heel veel fotograferen en goed kijken wat werkt en waarom. En  af een toe zit er een pareltje tussen. 



5 opmerkingen:

  1. Ah nu valt alles op zijn plaats . Nu ik gezichten bij een blog kan plaatsen . Leuk je die dag te hebben ontmoet bij de workshop van Andrea Gulickx. Ik zie dat gelijk al verder ben gegaan met met het in praktijk brengen wat op die dag heb gezien en geleerd . Vooral de foto's die ruim gekaderd heb ( bloemvrucht / varen ) vindt heel fraai . vooral de zachtheid spreekt me aan. Leuk om te zien hoe je er mee verder ben gegaan. Wacht met belangstelling de vorderingen af .

    gr Frans Batenburg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anita,
    Wat een mooie en interessante serie! Het is erg goed te zien dat je heel bewust op zoek bent geweest naar het licht en dat vertaalt zich in prachtige achtergronden.
    Ik vind het boeiend om te zien dat je de focus vaak op een minder voor de hand liggende plek hebt gelegd ( bijv, blaadje ipv bloemhart) en dat dat heel mooi uitpakt. Inspirerend.
    Over het algemeen val ik wel meer op de beelden waar meer dan slechts één bloem te zien is, zoals de hortensia maar vooral de tweede foto van het juffertje in het groen, die is beeldschoon!
    De varen is ook een juweeltje.

    Ben benieuwd wat je met je nieuw verworven kennis gaat doen....

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita,
    Dat pareltje zit er zeker bij deze ronde. Het zonnehoedje (foto 2 ;) ) vind ik erg mooi, door de kleuren en de beweging die er in de gefocuste bloemblaadjes lijkt te zitten. Ze dwarrelen bijna door het beeld. De staande foto van de witte hortensia vind ik ook erg geslaagd. En verder heb je gelijk, verandering van smaak, nieuwe inzichten ..... groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je er een mooie serie van weten te maken, het scherpstelpunt half op een blaadje doet het bijzonder goed, een tip die ik even ga uit proberen, het pakt heel mooi uit bij deze foto's.
    En de regendruppels, wat een leuk effect geeft dat toch, dus na een regenbui juist het veld in..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schandalig dat ik deze nog niet gezien heb natuurlijk :) Het is echt een super serie geworden maar ook daarna ben je heel mooi ermee verder gegaan. Je hebt het licht helemaal gevonden ;-) Ook dat kleine beestje wat af en toe om het hoekje komt kijken. Ik heb echt geen voorkeur ik vind ze allemaal prachtig. Het waar. super serie. Ik heb van de laatste nieuwe blog terug gekeken en zo gaaf om te zien waar je al zo mooi mee bezig was maar zeker ook weer hoe je zo ontzettend gegroeid bent in die paddestoelen. heel mooi Anita. groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen