dinsdag 25 augustus 2015

Herfstanemonen









Het overkomt me eigenlijk nooit, maar ik had het geplaatst en heb het weer weggehaald. Dom is dan wel dat het in het dashboard blijft staan. Maar nu dan toch maar.

De laatste weken fotografeer ik me helemaal suf, op de zaterdagen. Ik ben op jacht naar die ene foto waar alles op zijn plek valt. En het lukt me gewoon niet! En niet dat dit flut is, maar het frustreert me wel. En misschien is het wel gewoon de zomer... Voor het mooie licht moet je liefst heel vroeg op pad, of tegen de avond. Midden op de dag in een zonovergoten tuin... overmoed!

In de Hortus staan op verschillende plekken deze herfstanemonen. Het zijn mooie bloemen om eens goed op te oefenen. Op een zonnige dag staan ze wel grotendeels in de volle zon dus is het een kwestie van rondlopen en zoeken naar de bloemen die nog net in de schaduw staan. Een wit parapluutje opzetten in die tuin durf ik niet.

Ik had toch echt het idee dat ik veel meer licht in deze foto's had dan er thuis in bleek te zitten. Het is niet teer maar juist vrij massief. Toch voor teveel scherptediepte gekozen deze keer? Deze foto's zijn allemaal gemaakt met de lensbaby sweet 50 met 16 mm tussenring.

Hier valt de bloem buiten de sweetspot - onscherp, maar het geheel is toch wat zachter. Ik had het diafragma op 4 gezet omdat ik bij een eerdere poging te weinig scherptediepte niet mooi vond.

Het is werkelijk een uitdaging om het zo te krijgen als ik het hebben wil. En er komt vast een dag dat het allemaal op z'n plek valt en dan gaat hij groot aan de muur!

Ook deze gele bloem moest ik proberen.


Deze hosta stond wat meer beschut. De achtergrond is wat zachter en ik denk dat ik hier ook een ander diafragma heb gebruikt. Dat kun je jammer genoeg in de Exif files niet meer teruglezen met deze lens.

En tot slot een foto van een takje groen. Als het straks begint te kleuren dan is deze lens geweldig voor het fotograferen van licht door bladeren.

Van het fotograferen heb ik enorm genoten. Wat ik wel heb geleerd is dat het nog niet makkelijk om een interessante foto van een bloem te maken. Licht is hierbij het geheim. Als je licht echt kunt lezen - en dan niet alleen de achtergrond maar ook de subtielere verschillen - dan ben je er volgens mij. En dát leren, dat is wat ik wil.

Zaterdag wordt het weer aardig weer. Kiezen: opnieuw de Hortus of nu toch maar naar bos en hei.... of gewoon allebei!

3 opmerkingen:

  1. Fraaie macro's. Lekker zacht van kleur. Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh oh Anita, ik dacht dat het mij vaak aan zelfvertrouwen ontbreekt, maar jij bent mogelijk nog erger, dit blog gewoon maar verwijderen.,.. hoe kom je op het idee ;-)
    Gelukkig heb je alles weer teruggeplaatst, want ik mag jouw ervaringen graag lezen, en uiteraard bekijk ik ook je foto's met plezier. De beelden van de herfstanemoon vind ik stuk voor stuk mooi! en ik herken ze helemaal niet als 'lensbaby-foto's' , dat vind ik wel bijzonder.
    De gele bloem is mooi, maar oogt wat gewoontjes, en de hosta, tja, daar blijf ik te lang naar het focuspunt zoeken, en dat ervaar ik dus wel als 'lensbaby'.
    Ik mag daar eigenlijk helemaal niet over oordelen, want ik heb geen enkele ervaring met die lenzen, maar ik heb je vast al eens gemeld dat ik er niet zoveel mee heb.

    Als ik zo je verhaal lees, dan denk ik dat je te krampachtig die ene foto na jaagt, ik zou zeggen, ga gewoon zonder een bepaald beeld voor ogen lekker spelen, niks moet, alles mag, geen frustraties... Kan wel eens héél verrassend uitpakken!
    Succes, en vooral veel plezier!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herstel! Ik keek nog even op mijn gemak, en de gele bloem is zeker niet gewoontjes, de achtergrond is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen