zondag 2 juni 2013

Thuiskomst

Het Dwingelderveld is een werkelijk schitterend natuurgebied. Zaterdag heb ik er gefietst en kwam toen o.a. langs het uitnodigende Bezoekerscentrum. Het was er echt weer voor en dus reed ik vandaag opnieuw naar Ruinen voor een wandeling. Het hoogtepunt kwam aan het eind en was een onverwachte verrassing (dat is meestal met verrassingen ;-)). Er hing een bordje: 'Thuiskomst 17:00'. Nu was het bijna vijf uur en het maakte me nieuwsgierig. Ik besloot om maar eens te gaan kijken.

Het bleek de thuiskomst van de kudde heideschapen te zijn! In de verte doemde de herder met de kudde al op. Er stonden meer fotografen en natuurlijk ouders met kinderen.

Bij zoiets gaat het helemaal kriebelen. Hopen dat de instellingen een beetje kloppen.... de camera op autofocus, want dat doet hij geweldig! De kudde kwam snel dichterbij. Het zijn prachtige beesten met karakteristieke koppen.

Het is net of ze twee aan twee lopen, alsof ze richting de Ark gaan. Het zou kunnen dat broertjes en zusjes bij elkaar blijven. Ik heb geen idee....

 Het schaap voorop lijkt me een echte leider. Heel cool met nog een sprietje gras tussen zijn tanden.

Ten bewijze dat er meer fotograferen waren. Ik gebruik nooit een zonnekap, maak het eigenlijk veel uit?

Een uitsnede om te laten zien hoe mooi ze zijn.

Drie vriendinnen die samen optrekken?

Met zijn allen liepen ze de kooi in. Het was een geblaat van jewelste. Ze pasten er net in en stonden dicht opgepakt.

Beetje op goed geluk tussen de menigte door gefotografeerd.

Eén van de herdershonden en de benen van de herder, die wel érg schone schoenen heeft.


Tot slot nog even een momentje tussen schaap en hond.

Toen ik de herdersschoenen zag dacht ik even: is het een echte herder en blijven die schapen echt in dat hok? Want verderop stonden ook nog schapen in de wei... Dus het lijkt bijna alsof dit schaap naar de hond kijkt met een blik van: je denkt toch zeker niet dat ik in dit hok blijf vannacht!

5 opmerkingen:

  1. Wat een mooie serie heb je ervan gemaakt, Anita!
    Die schoenen zijn inderdaad wel heel schoon... hij heeft ze even voor jouw opgepoetst... ;))) en die laatste foto van de hond en het schaap... prachtig die dierlijke macht strijd.
    Fijne dag en lieve groetjes Anna ☼

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha.......gefopt...... het was natuurlijk alleen voor de toeristen, Anita. Ze stonden achter een boom te wachten tot het vijf uur was en de schapen mochten een half uur later weer uit de kooi natuurlijk. De schaapsherder had effe nette schoenen aangedaan voor de foto's. Stond hij er tenminste een beetje knap op. Moesten jullie nog geld doneren? Maar zonder gekheid: hartstikke leuk om mee te maken. Staat ook nog op mijn lijstje. Mooie serie. Ik had ze best zelf willen maken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik moet lachen om de reactie van Joke :-)
    Hele gave foto's Anita, doordat ze op je af komen, heb je ze mooi frontaal kunnen fotograferen, waardoor die karakteristieke koppen prachtig uitkomen.
    Je keuze voor panorama-uitsnede doet het hier heel goed.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze schapen zien er prachtig en gezond uit. Mooie en scherpe foto's, Anita.

    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anita,
    Wat een leuke schapen! Erg mooie foto's met mooi licht.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen