maandag 8 april 2013

Ik zei nog zo...

... géén bómmetje!

Dit weekend heb ik foto's gemaakt van onderwerpen die niets met elkaar te maken hebben, behalve dat ze op mijn pad kwamen of ik op hun pad. De grootste verrassing was deze vondst - het is het restant van een gekraagde aardster (Geastrum triplex) gevonden bij Vennebroek. Het bolletje is een kleine drie centimeter. Dit exemplaar was helemaal uitgedroogd en lag los op de grond. Ik heb hem maar meegenomen en kan vertellen dat het uitdeuken van een aardster onbegonnen werk is. Je blijft bezig.

Ik las dat de sporen wratjes hadden en wilde dat weleens zien. Door het microscoop heb ik een foto proberen te maken. Het kan beter maar ik vind het toch geinig. De sporen zijn 4-5 micrometer groot (4/1000 van een millimeter).







Een klein stukje verderop liepen drie Canadese ganzen. Dit leek mij de man van het stel - de borst fier vooruit met een mooi blad eraan geplakt. Hij hield zijn vriendinnen goed in de gaten...

.. die op hun beurt weer iets anders in het vizier hadden.

Thuisgekomen herinnerde ik mij een drietal ganzen van vorig jaar en het lijkt mij hetzelfde stel! Ik heb toen de geringde nog proberen te melden maar kon het nummer op de ring niet lezen. Is dat nou bijzonder dat ze met z'n drietjes zijn?

Vorig jaar heb ik ook een aantal panorama's gemaakt van dit deel van Friese Veen. Ik had er toen echt schik in. Dit is trouwens één foto - geen reeks.

Een klein stukje verder zie je dit als je terugkijkt. Nu niet vergeten om de komende weken foto's te maken van de veranderingen! (Als je op de foto's klikt zijn ze groter met meer detail.)

Dit is een panorama van maart 2012. Er zijn bergen gesnoeide takken en oranje littekens zichtbaar. Deze is gemaakt vanaf statief. Het zou aardig zijn om dit ook eens met heel mooi licht te proberen. In de gaten houden!

Tot slot lag ik toch nog op de knieën voor een mosje (niet gestrekt, want ik heb ook zo'n handig live view scherm!!). Ik dacht iets 'nieuws' te hebben gevonden maar bij nader inzien lijkt het verdacht veel op dikkopmos en het zal wel een variant zijn. Te moeilijk voor mij (geen zin om er nog langer op te puzzelen bedoel ik eigenlijk...).

Wat ik ook leuk vind aan mos is dat je er kleine figuurtjes in kunt zien.

Zo zie je maar weer dat een 100 mm macrolens overal goed voor is. Als je benen hebt dan ben je zelf de zoom - tenzij je tegen obstakels oploopt. Omgekeerd wordt het lastiger, dus ik wil nog wel graag iets met een beetje groothoek. Maar er is tijd... ik macro mij de lente wel door!

7 opmerkingen:

  1. Mooie scherpe foto's!
    De foto's met die Canadese ganzen zijn mijn favoriet :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn mooie trofeeën, gedroogde aardsterren! Maar om hem nu helemaal als een antiek stuk brons te gaan uitdeuken..;) ?! Leuk om je panorama's straks geheel in het groen of in de ochtendzon te zien.
    Wat heb je de peristoomtanden er mooi scherp op staan! Ik denk trouwens niet dat het dikkopmos is, want dat sporenkapsel heeft een kromme rug, misschien gesnaveld klauwtjesmos? (daar is weinig puzzelen voor nodig: even kijken of de bladtop en de blaadjes als een klauwtje gekromd zijn.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een wat andersoortig blogje, maar ook erg onderhoudend, Anita!

    Dat macro fotograferen lijkt me overigens best wel eens frustrerend. Omdat je steeds meer detail wilt vangen. Terwijl er toch ook weer een grens zit aan technische en/of financiële middelen, lijkt me.

    Maar hoe dan ook, jij hebt een geweldige slag van roeien, met de riemen die je hebt. :-)

    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laat ik maar meteen met de laatste foto beginnen, Anita. Wat vind ik die weer mooi. Het lijken wel slangen. Vanmiddag heb ik in de tuin ook zulk rood gekleurd mos ontdekt. Dankzij je blog (en dat van Albertine) zie ik het nu tenminste staan. Nu nog uitvinden wat het is. Maar je hele blog is trouwens mooi. Die met de Canadese ganzen zijn ook prachtig. Wat jammer dat je het nummer niet kon lezen. Misschien lukt het nog een keer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een vondst, Anita en dat er nog sporen in zaten... wat leuk dat je ze nog heb kunnen vastleggen... knap hoor! Je ganzen zijn kostelijk om naar te kijken... zoals je hele post. Ik heb er weer van genoten. :))
    Lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een verrassende serie, verrassend, vanwege landschapjes en ganzen die ik bij jou nog niet eerder zag, maar ook verrassend om te zien wat je met je macrolens kunt doen.
    De ganzen komen mooi los van de achtergrond, en bij de landschapjes heb je prachtig met de lijnen gespeeld, vooral bij nr 7.
    De laatste van de mosjes is heel bijzonder, het is net of ze naar elkaar toebuigen en met elkaar communiceren. Bovendien een erg mooie foto.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. van alle markten thuis, maar de mosjes en de aardster onderdelen, wel heel apart en mooi op de kiek gezet. De lijnen in de landschapsfoto's zijn heel goed genomen. Een verrassend blogje met mooie beelden.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen