zondag 9 september 2012

Close

Meestal moet je juist je best doen om dichtbij te komen... Deze libel pakte het anders aan plofte pardoes op mijn shirt. Zo dichtbij dat ik er nooit een foto van zou kunnen maken. Tsja...

Hij zag mij niet als een bedreiging en streek vervolgens neer op mijn hand. Was het een jong nieuwsgierig exemplaar dat nog niet beter wist?

Of  gewoon een waaghals...

Door de lens leek hij enorm en zo kon ik zijn kop goed bestuderen. Zijn mond zit verder naar onderen dan je (ik) zou denken. En nu zie ik ook allemaal details op zijn snuit.

Wikipedia zegt het volgende:
Het opvallendste aan de kop zijn de samengestelde ogen, die uit 10.000 tot 50.000 facetjes bestaan. Met deze ogen nemen libellen bewegingen waar, het bovenste gedeelte ziet scherp op afstand en het onderste dichtbij. Om licht en donker te kunnen onderscheiden heeft de libel nog drie enkelvoudige ogen. Hoogstwaarschijnlijk functioneren ze als een optisch evenwichtsorgaan. De vervorming van de antennes stelt de libel in staat snelheid te meten. Met de forse monddelen kan een libel hard bijten, maar ze steken niet, zoals wel vaak wordt beweerd.

Dit verklaart waarom hij zijn kop steeds opzij draaide - om beter van dichtbij te kunnen zien...

Hij was tenger met een rood achterlijf. Je kunt ook zien dat hij ook een hangsnor en zwart-gele poten heeft. Grote kans dat het de steenrode heidelibel is (Sympetrum vulgatum). Bovendien... het is zijn tijd.

3 opmerkingen:

  1. Geweldige serie heb je gemaakt, leuk dat ze zo op je hand komen zitten, volgens mij zijn ze helemaal niet bang aan gelegd.
    Veel deatils in de foto's te zien, kortom toppers.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere ontmoeting, Anita!
    Ik geniet gewoon helemaal met je mee... en ik kan me voorstellen hoe je je voelde... :))
    Je foto's zijn ook om te genieten... heel mooi!
    Fijne avond nog en lieve groetjes,
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een enorme ogen hebben insecten hè? Prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen