zaterdag 9 januari 2016

Oud en Nieuw


Op het blog van Kathleen Clemmons las ik over het toevoegen van textuur aan foto's. De resultaten vond ik erg mooi dus dat nodigde uit tot experimenteren. Het idee is heel eenvoudig: je kopieert een laag met een mooie textuur op je foto, kiest zacht licht voor het overvloeien en dan maak je de laag deels doorzichtig - naar smaak. Mijn eerste experiment is nog vrij tam. En je kunt afvragen of het nou zoveel toevoegt - het origineel is ook wel aardig.


Maar ik heb het afgelopen jaar vreselijk veel foto's van bloemen gemaakt en de meeste zijn vrij saai - je hebt het in één oogopslag gezien. Goed basismateriaal dus. Nu had ik alleen nog foto's nodig met een geschikte structuur. Je kunt van alles nemen: stof, hout, steen, boomschors en gaandeweg bleek dat de mogelijkheden eindeloos zijn - het resultaat is soms verrassend mooi. 

De rode bloem bevat een laag schors en dit juffertje in 't groen bevat een structuurlaag die bestaat uit bladeren. 

Het is deze foto die ik eigenlijk op zich ook wel mooi vind. Er is niets om je aandacht echt op te richten maar toch heeft het iets heel zachts met mooie details.

Hoeveel foto's ik wel niet heb gemaakt van anemonen dit jaar. En meestal werd het niet zoals ik voor ogen had. Nu kwam goed van pas dat ik niet gauw iets weggooi....  Deze is op zich niet zo interessant om te zien, maar met een laag die bestaat uit een foto van steen, heeft het iets speciaals gekregen.




Al gauw bleek dat je ook lagen kunt stapelen. Verrassend hoe de kleuren van de verschillende lagen met elkaar mengen. Hier word ik blij van!

Het is altijd heerlijk als iets nieuws meteen zo 'pakt' dat je er niet mee op kunt houden. Voorlopig vermaak ik me wel even, totdat de eerste bloempjes zich weer aandienen!

Tot besluit nog deze spin...

4 opmerkingen:

  1. Wow, wat is dit verrassend!! Ik zag je titel, en verwachtte een jaaroverzicht of iets dergelijks, maar nee, je bent een nieuwe creatieve weg ingeslagen!
    Ik zie mezelf dit niet zo gauw doen, al was het alleen maar omdat ik geen software heb die met lagen kan werken, maar oh ik vind het wel heel erg mooi!

    Het effect op foto 2 is inderdaad minimaal, en je zou zelfs kunnen denken dat de achtergrond wat vlekkerig is geworden. Deze foto is trouwens sowieso erg fraai.
    Maar dan je bewerkingen van foto 3 en 4, ik vind ze echt beeldschoon en het komt heel natuurlijk over.
    Het anemoontje van foto 5 is wel interessant geworden, maar je ziet hier wel goed dat er bewerking aan te pas gekomen is, maar goed, dat mag best.
    FOto 6: Een sprookje!!!! Groot aan de muur! Alles klopt, kleuren, licht en textuur zijn perfect met elkaar in balans.
    Nr 7 heeft ook dat sprookjesachtige, maar het lichte deel rechtsonder trekt voor mij net wat teveel aandacht.
    Nr 8 heeft een prachtige textuur waarbij het web nog goed herkenbaar is, maar de spin is me een beetje te onscherp.

    Nou, als ik teruglees lijkt het net of ik vooral kritiek lever, maar toch voel ik vooral verwondering en bewondering! Dikke complimenten.

    Groetjes Loes


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, mooi, inspirerend en verrassend is dit, Anita. Ik kan wel met lagen werken, maar al die structuren heb ik niet. De hele serie ziet er prachtig uit, maar voor mij is nr. 6 de favoriet. Wat is die mooi geworden. Prachtig gedaan. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk en creatief! Vooral bij foto 6 vind ik het resultaat erg geslaagd.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja ik vind deze bewerkingen ook wel iets hebben , ik ga eens speuren op internet of er nog ergens structuren te vinden zijn , werkt inspirerend

    BeantwoordenVerwijderen