zaterdag 10 december 2011

Ik dacht dat ik de paddenstoelen dit jaar had gemist. Dat valt dus mee. Vandaag had ik het statief maar mee omdat ik in ieder geval een foto wilde maken van de gewone wimperzwam of harig schijfzwammetje (Scutellinia scutellata) dat ik een tijdje geleden vond.

Toen ik hem zag herkende ik hem van de plaatjes en hoopte op een 'zeer zeldzame vondst'. Hij is echter algemeen en de grote paddenstoelengids vindt het niet eens de moeite om hem af te beelden...

Nou ja, ik had hem nog nooit gezien. De vorige keer kon ik er geen fatsoenlijke foto van maken omdat hij in een donker hoekje staat en maar 5 millimeter is. Nu met statief, ging het beter. Al heb ik gemerkt dat je met lange sluitertijden en een zuchtje wind nóg geen scherpe foto's kunt maken. Als je erover nadenkt is het ook logisch: of je nu kort belicht en iets beweegt of heel lang belicht en heel traag beweegt - bij elkaar opgeteld komt het op hetzelfde neer. Dus ik moest evengoed nog een beetje schipperen.

Nu vind ik eigenlijk dat ik nog een keer terug moet als het niet zo nattig is, want al met al ziet het er niet zo appetijtelijk uit. En dat klopt dan weer met wat er in de gids staat; de wimperzwam is ongenietbaar. Bovendien zijn ze zo klein... alleen een kabouter kan er zijn maag mee vullen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten