zondag 17 juli 2011

Twee weken geleden kocht ik een nieuw beeldscherm. Een prachtig beeld, lekker groot, helder en licht. Maar nu zit ik steeds te hannesen met mijn foto's. In RAW lijkt het mooi, in Photoshop wordt het flets (dat zal wel niet aan het beeldscherm liggen, maar het valt nu enorm op). Vervolgens ga ik het contrast en de kleur bijstellen, maar wat is goed?

Nu heb ik twee foto's geplaatst. De bovenste is 'goed' in photoshop en de onderste komt zo uit de camera en is alleen verscherpt. Op het schermpje van mijn camera is dit namelijk wel goed en kleurig en absoluut niet flets. En camera en nieuw beeldscherm zijn het eens.

Het is me trouwens wel al opgevallen hoe groot de verschillen zijn tussen beeldschermen. Je hoeft alleen maar naar een computerwinkel te gaan en je ziet het meteen. Alternatief is om het te gaan calibreren. Zou niet weten hoe dat moet en je hebt weer allerlei spullen nodig. Voorlopig rommel ik nog wel even door...

O, en dit is een gaasvlieg. Zou het goudoogje kunnen zijn. Dit exemplaar heeft wat water tussen zijn vleugels zitten en dat is voor zo'n teer beestje misschien wel een groot probleem. Beetje sneu, maar ik kon hem niet helpen. Er waren gisteren veel gaasvliegen te bewonderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten