zaterdag 30 januari 2016

Muurbloempjes

Januari is een goede maand om mos te fotograferen. Vooral na een mistige koude nacht. Het is overal te vinden maar ik ging naar de rotstuin in de Hortus. En daar stond het gewoon muursterretje (Tortula muralis). Gewoner kun je het niet krijgen! Die dag lagen er nog sneeuwresten en de zon scheen fel. Wat ik hier wel leuk vind zijn de lichtbolletjes die van de rots af lijken te buitelen. Achteraf is het nogal grijs, niet zo'n wonder in een rotstuin. Verder naar onder staat nog een kleurrijke variant.

Ik zie hier twee figuurtjes die zich aan elkaar vastklampen. Maar je kunt ook zeggen: twee sporofyten en een druppel dauw... Hier schoot mij te binnen wat ik afgelopen jaar heb geleerd: achtergrond, achtergrond, áchtergrond! De enige kleur in mijn achtergrond was een struik met rode besjes. Helaas was de hoek waaronder ik dat erin kreeg niet gunstig. En dit heeft toch ook wel wat.



De gesteelde haarmuts (Orthotrichum anomalum) was ook van de partij. Hij stond, nog in zijn eentje, te glimmen in de zon... de blije eikel.


Het licht was fel en soms levert dat best mooie plaatjes op. Een hele optocht daalt de helling af.

Omdat één mosje ook maar alleen is heb ik de twee foto's gecombineerd. 


En zo kan het ook. En nu is het maar net wat je fantasie hiervan maakt. Ik kan er van alles in zien, maar ja... dat ben ik.



Al glibberend over de ijsresten kwam ik bij de knoppen van een lis.



Ik prees me gelukkig dat ik de enige was in de hele Hortus. Volgens mij heeft niemand gezien hoe ik bijna in de knoppen kroop om die druppels te fotograferen. Een paar bloemen waren al uit en het blauw en geel met al die druppels en die zon... prachtig! Ik wilde dat heel graag een beetje artistiek fotograferen en dat lukte maar niet.

Ik probeer dan snel foto's te maken zonder veel denken om zo gevoelsmatig composities te maken. Ik had gewoon teveel in beeld. Om een idee te geven twee uitsnedes. Het had zo mooi kunnen zijn...



Die haartjes rechts die zo mooi oplichten. Daar smul ik van, van zulke details.

De mossen op steen vond ik nogal kleurloos en dus heb ik de kleuren aangepast. Voor mij hoeven kleuren niet natuurlijk te zijn. Bij anderen vind ik juist onwereldse kleuren heel erg mooi. Hoe zij dat doen weet ik niet. Dit heb ik gedaan met photoshop: selectieve kleur.




Ook in deze foto vind ik het blauw mooi.

Als je op de eerste foto klikt komen ze groter en mooier in beeld. Ik hoop tenminste dat het werkt want ik heb zo zitten prutsen met het uploaden. Dat zie je pas als het online staat.
Allee, tijd voor de warme hap. Als ik met foto's bezig ben bestaat er geen tijd.




3 opmerkingen:

  1. Wat zijn jou foto's toch altijd prachtig! Een super mooie serie.
    De laatste twee foto's zijn mijn favoriet. Heel erg mooi met met die (bewerkte) kleuren.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige, sprankelende beelden, Anita.
    Foto 10 is een prachtig, abstract beeld geworden > super met dat licht en die kleuren! De bewerking van foto 11 spreekt me ook erg aan. Mysterieus, die kleuren.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita
    Heerlijk om weer met de mossen in de weer te zijn! Leuke experimentjes en een hoop fantasie. De combi van de 2 foto's met de zachte grijstint is erg mooi! Ook de blauwgroene achtergrond vind ik wel geslaagd.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen