dinsdag 27 oktober 2015

Plaatjes - op twee na


Een weekje alle tijd om te fotograferen en door de bossen te struinen. Paddenstoelen zijn er nog volop, gelukkig. In de eerste foto heb ik het zachte licht kunnen vangen. De groene kleur komt van een paar blaadjes erachter. Toch iets geleerd!

Langs het pad stond deze mooie paddenstoel met zijn plaatjes fier omhoog. Mijn oog viel erop omdat het licht er zo mooi doorheen schijnt. De omhoog stekende steeltjes en de rode kleur maken dat deze foto me aan gekookte peertjes doet denken (lekker!).

De namen van al dat moois moet ik veelal schuldig blijven maar dit is geloof ik een melksteelmycena.

Ook zag ik de tengere beukentaailing (Marasmius setosus). Tijdens het scherpstellen verscheen daar ineens een springstaartje. Hier zijn twee foto's gecombineerd om beide in focus te krijgen. Het lijkt of ze een wedstrijdje doen.

Een schimmelige honingzwam in de jungle.


Van deze heb ik er veel - kleintjes tussen het blad.


Vandaag was het de hele dag grijs en mistig. Dat is niet zo erg, het licht is dan mooi zacht. Ik besloot naar Vennebroek en De Braak te gaan. Bij De Braak was veel te zien, onder meer deze prachtig gevormde .... mycenas? Bij de voet van de kleinste zie je een wit vlekje...


... dat zijn deze tengere beukentaailingen (die ik nu overal in grote getale zie!). En - wie schetst mijn verbazing - alweer een springstaartje. Hij bleef doodstil zitten en zo te zien zit hij daar al een tijdje (springstaartjespoep?). Deze foto is ook weer een combinatie van drie.


Dit is mijn ding: één kleintje in een kolkende zee van bladeren.


Deze inktzwam stond te dringen tussen allerlei ander paddenstoelen. Hij is nog mooier met zijn hoedje iets uitgevouwen. Misschien moet ik morgen nog even terug gaan. Hoe snel gaat zoiets?


Veel paddenstoelen gaan zo op in de achtergrond dat je ze pas ziet als je er met je neus bovenop staat. Het lijkt me de rechte koraalzwam.


Ik wilde wel iets doen met bokeh en rare schaduwen. Mwah...

En hier heb ik het gevoel op een bed van mos te liggen - wat wel heerlijk is. Verder is hij vrij gewoontjes en de bovenkant is wat krap. Maar toch hoort hij erbij.

Tot slot deze rare zwammetjes die ik volgens mij al eens heb gezien maar hoe heten ze ook alweer? In de grote paddenstoelengids heb ik ze niet kunnen vinden. De naam was heel toepasselijk weet ik nog, maar dat geldt voor veel paddenstoelen. 

Op twee na dus allemaal plaatjeszwammen. 

En dan heb ik de lensbaby nog niet eens uit de tas gehad. Nog veel te proberen!

Als je op de eerste foto klikt komen ze groter en mooier in beeld.


4 opmerkingen:

  1. Hoi Anita,
    wat maak jij prachtige foto's van dat hele piepkleine spul.
    Ik heb ook wat zomerblogs bekeken - prachtige bloemen met schitterende achtergronden.
    Vanaf nu ga ik je volgen.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een geweldige serie. Als ik een tip mag geven soms iets meer naar de blaadjes kijken. Het hoort natuurlijk bij de natuur maar als je sommige blaadjes wat platter aandrukt wordt je beeld net iets rustiger. Of kies je er juist voor om ze wel te laten zien dan proberen de zachte achtergrond daarachter iets rustiger te maken door ook de blaadjes iets anders neer te leggen zodat er niet allemaal donkere gaten tussen de bladeren zitten die het onrustig maken. Je camera laten liggen en erdoor heen kijken en dan kijken of je tegelijkertijd kan vinden welk blad voor de donkere vlekken zorgt. Contract is wel mooi maar is vaak ook al genoeg als het net wat zachter overloopt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Andrea,
      Ik weet niet of je dit nog leest, maar bedankt voor de reacties!
      En de tip over de blaadjes neem ik mee. Het gekke is dat ik altijd wel let op te veel licht en blaadjes verleg die te veel licht reflecteren. Maar dat donkere... daar was ik niet opgekomen en ik zie wat je bedoelt.
      Groet, Anita

      Verwijderen
    2. Ja gelezen anita ik had meldingen sturen aangevinkt ;-) Ja klopt meestal let je eerst op de lichte blaadjes terwijl de donkere net zoveel onrust kunnen geven :) groetjes Andrea

      Verwijderen