donderdag 23 juli 2015

Lensbaby (2)


Momenteel lukt het niet zo om met de gewone macrolens wat andere beelden te maken en zo kwam de lensbaby weer tevoorschijn. Ik heb in april de composer pro gekocht met sweet 50 en macroconverters. Meer over dit systeem vind je op de site van Lensbaby.

De eerste foto's lukten wonderwel (beginnersgeluk?) maar scherpstellen en belichten bleek vreselijk wennen. Je kunt geen gebruik maken van de diafragmavoorkeuzestand waarbij de belichting automatisch wordt ingesteld. En nee dus, ik gebruik eigenlijk nooit de M-stand - lastig met steeds wisselend licht.

Buig je de composer dan verleg je de sweetspot. Tegelijkertijd vang je minder licht en moet je de belichting aanpassen. Teveel gedoe als je al moeite hebt om iets überhaupt scherp te krijgen. Simpel beginnen en gevoel krijgen voor de juiste belichting was mijn doel. Deze foto's zijn daarom gemaakt met de sweet 50 + macroringen (8 + 16 mm) en met de composer ongebogen. De camera ondersteunen bij de lens heb ik afgeleerd om het ongemerkt buigen te voorkomen. Hier is gekozen voor F 2.5 - de lens helemaal open.


Ik heb in tijden niet zoveel schik gehad in het fotograferen! Afhankelijk van de hoeveelheid licht - normaal of ineens veel zon - moest ik 1 tot 2 stoppen overbelichten (center weighted average). Het was zonnig met een wolkje, dus dat heb ik goed kunnen oefenen. 

De struik hierboven was de grootste verrassing door zijn kleuren en wollige bloempjes. Ik vond hem in de Hortus - geen idee hoe het heet.


De hostas vormden ook een mooi onderwerp. Het blad dient hier als achtergrond.


In de rozentuin kon ik een beetje door de bladeren heen fotograferen.


Het licht in deze lens is heel bijzonder. Hier was de zon wat fel waardoor de vertekening duidelijker zichtbaar wordt.

In de schaduw met weinig contrast. Licht is alles en soms is het onderwerp heel mooi maar is er weinig in de directe omgeving om te gebruiken. En misschien is het onderwerp dan ook ongeschikt...  Waar ik vroeger intuïtief achter het licht aanliep (vooral tegenlicht), ben ik nu meer gericht op het onderwerp. Ik merk dat dat de omgekeerde wereld is.


Deze foto's zijn een dag eerder gemaakt. Ik denk dat ik hier een ander diafragma had gekozen (F4?) maar dat kun je dus niet terugvinden. En welke converters ertussen zaten heb ik niet bijgehouden. Jammer dat het licht niet mooier was. Om het onder de knie te krijgen probeer ik nu wat systematischer te werk te gaan (i.p.v als een kip zonder kop....).


Wat ik vooral mooi vind aan deze lens is dat er soms een parelachtige glans, een gloed zichtbaar wordt.


Tot slot een bijtje op een zonnehoed (?). Waarschijnlijk ook een groter diafragma want de bij is mooi in focus (joehoe!). 

Ik heb nu ervaren dat ik met deze lens mooie foto's kan maken zonder het gevoel te hebben dat het toeval is dat er iets goeds tevoorschijn komt. Ik sta te trappelen om het weer te proberen. Heerlijk!


2 opmerkingen:

  1. klinkt ingewikkeld. Maar zeker prachtige resultaten. Een mooie schilderachtige sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt inderdaad als ingewikkeld en moeilijk, maar vast en zeker een heerlijke uitdaging!
    Ik moet je eerlijk bekennen dat ik zoveel foto's van Lensbaby's zie die me niet kunnen bekoren, dat ik op voorhand niet zoveel heb met deze lenzen.
    Jouw eerste en tweede foto vallen in die category, ik zie er gewoon niet veel in.
    Maar dan verras je me met nr 5 en 7, die vind ik echt beeldschoon!
    Nr 8 en 10 zijn ook prima foto's, maar die missen voor mij de schoonheid en sfeer van 5 en 7.

    Ik heb zo'n idee dat jij meer moois uit jouw lens gaat toveren, want je bent zó enthousiast!
    En wie weet, moet ik dan toch echt mijn mening over de lensbaby bijstellen ;)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen