zaterdag 25 juli 2015

Be(e) in the moment

Allereerst: bescherm jezelf tegen teken! Hier staat alle informatie: Tekenradar.nl
Als je in de natuur fotografeert doe je juist wat wordt afgeraden. Ik heb er al een paar moeten verwijderen.
Maar ook in een tuin ben je niet veilig. DEET gebruiken en goed nakijken dus!!


Ja, ik heb de smaak te pakken met deze lens (lensbaby sweet 50 met composer pro). Ik heb gezien dat je met deze lens en tegenlicht ook hele mooie ronde lichtbollen kunt produceren. Eindelijk een rond diafragma! Die foto's komen nog - als ik ze heb gemaakt ;)

In de Hortus heb ik nog even op de bijen geoefend. Deze eerste foto is gemaakt van gele bloemen en hoewel ik de compositie mooi vind, vind ik de kleuren minder geslaagd. Daarom is hij omgezet in zwart-wit en na wat gegoochel kwam dit eruit. Vooral hoe de middelste bloem oplicht vind ik mooi, verrassend. In kleur valt dit minder op.



Ik heb dezelfde plant weer opgezocht met de bijen. Het is een aar/toorts met auberginekleurig blad. Geen idee hoe het heet (het blijkt een Heuchera soort te zijn). De witte wollige bloempjes zijn erg klein en de bijen zijn er dol op.

De bijen waren snel en tijd om na te denken over compositie was er niet. Er was helemaal geen tijd om na te denken. Vandaar de titel. Het scherpstellen was wel een uitdaging, de opbrengst dus laag. Waar ik naar zoek is een goed gevoel. En of de foto dan scherp is, is niet het belangrijkste - tenzij het stoort. 


Deze foto is eigenlijk mislukt en toch vind ik het wat hebben. Nu nog een leuke dichtregel of quote erbij... Ik wacht nog op inspiratie. 


Ook deze foto heeft een aparte sfeer. Ik associeer het met een oud schilderij. Waarschijnlijk door de (vreemde) kleuren.


Dit is een meer standaard plaatje met normale kleuren. Je kunt zien hoe de lens het beeld vervormt naar de randen toe. Ik heb wel een bloempje weggekloond dat een beetje in de weg zat. Als het goed is, is daar niets van te zien.

De kleuren vallen soms wat vreemd uit en dat moet met de belichting te maken hebben. Ik kan dat niet mooi corrigeren en moet daar nodig meer werk van maken.

Wat ik nu wil is met deze lens weer de hei op en spelen met druppels en tegenlicht.

Aanvulling:
De kleuren zijn nogal flets en op mijn computer kan ik het niet goed beoordelen. Als ik de foto's op mijn iPad laat verbeteren met het fotoprogramma lijkt het beter. Tijd voor een nieuw scherm/pc. Ter vergelijking de verbeterde foto's hieronder.







2 opmerkingen:

  1. Oh dat gedoe met kleuren, zó lastig, ik herken dat. Toen ik in het voorjaar een nieuwe laptop kocht was alles zó anders dat ik echt niet meer wist wat goed was en wat niet.
    Het was me bij jou niet opgevallen dat de kleuren flets zijn, ik vond het gewoon mooi zacht.
    Nu zie ik de aangepaste beelden en die zijn helderder. Maar.... wat is mooier???

    Leuk om te lezen hoe je lekker aan het stoeien bent, zo jammer dat het weer nu even niet meewerkt maar ik denk dat jij héle mooie dingen met deze lens gaat doen!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit vind hele mooi foto's! Ook de onscherpe vind ik heel sfeervol, en weer eens iets anders.

    Groetjes Senna
    P.S. Ik heb je blog gedeeld in een inspiratie-artikel op mijn blog: http://www.sennacamara.blogspot.nl/2015/07/inspiratie-delen-9.html

    BeantwoordenVerwijderen