zondag 10 mei 2015

Wilde Hyacint... en Grote Muur

De Hortus in Haren is momenteel mijn speeltuin. Er staat zoveel te bloeien dat het moeilijk kiezen is. De kievitsbloemen zijn al verdwenen, maar wat er nu volop bloeit zijn wilde hyacinten (Hyacinthoides non-scripta), Grote Muur (Stellara holostea) en Daslook. Met de hoekzoeker is het zoveel makkelijker om vanuit een laag standpunt te fotograferen. En ik wilde graag schilderachtige foto's maken. Met de 100 mm Macrolens erop en het diafragma open (F2.8) ben ik aan de slag gegaan. Wat was dat leuk!


Van alle hyacintenfoto's vind ik de meeste toch niet zo bijzonder geworden, afgezien van de bovenste. Met Grote Muur had ik meer succes. Net als de hyacinten stonden ze onder de bomen - dus niet in de volle zon. De zon piepte er wel voldoende tussendoor om mooi tegen het licht te kunnen fotograferen.


En als het licht dan toevallig iets meer op een bloempje viel, dan concentreerde ik me daarop. Zo fotografeerde ik helemaal in het begin ook toen er technisch veel mis ging maar ik gewoon mijn gevoel volgde. Ik stelde me dan voor dat de natuur mij aanwees wat ik moest fotograferen (als het ware).


Toch nog een hyacint, wel fors gecropt.

Hier heb ik wat met de kleurbalans gespeeld. De gele meeldraden komen zo extra goed uit (en de originele kleur vond ik niet mooi).

Tot slot nog een foto met iets meer omgeving.

Zo fotograferend (hoekzoeker erop en vast diafragma) kon ik me helemaal richten op de compositie. Dat vind ik vaak lastig, zeker als er veel meer elementen in het spel zijn. Het juiste licht had ik nu wel te pakken. Wat kun je blij worden als iets lukt! Hier kan ik weer een weekje op voort!


6 opmerkingen:

  1. Ik ben echt een fan van je, ik vind de foto's echt heel mooi, en ja grote muur heeft dat fijne, fragiele wat me aanspreekt. Foto1,2,en3 zijn super. Groetjes Anne-marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, Anita, wat een mooie schilderijtjes heb je gemaakt. Ik vind ze allemaal super geslaagd. Ook je hyacintjes. Heerlijk, hè, zo'n tuin in de buurt. Als het dan niet mooi is geworden kan je nog even terug gaan. Ik doe dat in de heemtuin hier. Fijne dag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk blog, Anita!
    Zo sfeervol net als in een sprookjes tuin en het kind in mij kan hier zo van genieten...
    zeker als je ze in het groot bekijkt...
    Zo zie je maar Anita... je moet gewoon naar de natuur luisteren ;-))))))
    Lieve knufff groetjes, Anna ❀

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi Anita,
    Het schilderen gaat je goed af! Wilde hyacinthen zijn typisch van die bloemen die prachtig zijn om te zien, maar op de foto altijd tegenvallen. Maar toch eentje goed gelukt, leuk zo verscholen in het groen.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig blog met heel fraai kleurengebruik.
    Dit ga ik zeker volgen.

    gr Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Anita,
    Wat ben je weer lekker in de running! en je bent er in geslaagd van die heerlijke sfeervolle platen neer te zetten, vooral 1, 3 en 4 vind ik beeldschoon, precies het sfeertje waar ik van houd.
    Nr 2 spreekt me minder aan, maar dat komt misschien omdat ik persoonlijk niet van een vierkante uitsnede houd, en de laatste komt op mij een beetje onrustig over. Maar ga lekker zo door, deze foto's inspireren me!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen