dinsdag 26 mei 2015

Pinksteren


Licht en kleur, daar probeer ik me een beetje op te richten. Ik zie het bij anderen - sprankelende foto's met veel kleur en toch niet zwaar. Hoe doen ze dat? En kan dat met alles of zit het er soms gewoon niet in? Dit was een prachtige boom die vol hing met trosjes rode bloemen. Erachter stond een gele rododendron in de volle zon. Deze foto vind ik goed gelukt. Het licht links onderin zorgt voor het juiste evenwicht volgens mij. In de meeste foto's was het geheel veel zwaarder. De kleuren doen me wel denken aan gele vla met aardbeien...


Met de varens ben ik ook aan het stoeien geweest. Het werd pas wat toen dit lieveheersbeestje in beeld kwam. Hij liep maar heen en weer te scharrelen (naar bladluizen of ander voedsel?).


Bovenkant blad, onderkant blad - oversteekje.... Ik hoopte erop dat hij zou gaan vliegen maar het enige wat eraf kon was wat gerek en gestrek.




Deze tere witte bloesems vind ik ook erg mooi.



De bloesemtijd is al zo'n beetje over. Terwijl ik hier iets van probeerde te maken vlogen de bloemblaadjes in het rond. Mooi aan deze vind ik de oranje meeldraden.


Een klein beetje anders. Kan niet kiezen.


En waarom zie ik nooit foto's van madeliefjes? Waarschijnlijk omdat het lastig is daar iets moois van te maken. Met dauw zou het nog wat kunnen worden.



Tweede Pinksterdag heb ik 's avonds poolshoogte genomen op de hei. Die is kurkdroog. Er stond al zonnedauw - daar ga ik weer eens op af op een nevelige ochtend. Er vloog een libel maar juffers zag ik nog niet. En wat een muggen! De muggenstick heb ik gelijk opgezocht - het was niet fijn.


Overal stonden pollen ruig haarmos met bijna rijpe sporenkapsels. Ze zijn beslist mooier in de ochtend. Zonnedauw en haarmos dus, als het weer eens nevelig is.


Op tweede Pinksterdag, in een regenbuitje, maakte ik deze foto in de tuin van Borg Ewsum in Middelstum. Heel veel soorten ereprijs - prachtig om te zien. Ik vind deze wel mooi om het winterse sfeertje. Was een ongelukje maar het heeft wel wat.

Het wordt weer hoog tijd voor plaatjes met dauw! 


2 opmerkingen:

  1. Oh wat een heerlijke foto's! Gele vla met aardbeien is echt een prachtplaat, geweldige kleuren en wat een mooie onscherpte!
    Je laatste foto is totaal anders maar vind ik ook erg geslaagd.
    Wat leuk, dat lieveheersbeestje tussen de varens, de eenvoud van de eerste foto spreekt me het meeste aan.
    Je laatste bloesemfoto heeft een werkelijk prachtige achtergrond, maar de compo vind ik net niet helemaal lekker. Maar ik weet het, het gebeurt zelden dat licht en compositie samen precies op de goede plek vallen,.
    Fraaie en inspirerende serie weer!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan hier ook zo van genieten. Het is een ontdekkingstocht, ik beleef het ook zo.
    Foto 1,3 en 4, maar ook het madeliefje zijn voor mij de mooiste.
    Genieten van de kleine dingen noem ik dit.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen