zaterdag 15 mei 2010

En toen liep ik tegen een boom vol kevers aan. Het eerste wat me opviel waren de gaatjes in de bladeren. En als ik het goed heb opgezocht, waren het bladeren van de berk. Daarna zag ik pas de blauwe kevers. Nu ben ik niet zo thuis in kevers en ik dacht dus dat het blauwe veelkleurige goudhaantjes waren. Bij nader inzien zal het wel niet zo zijn. Goudhaantjes/bladhaantjes zijn ietsje kleiner en ronder van vorm. Ze zijn ook koddiger dan deze stevige kevers van wel een centimeter lang. Na enig speurwerk denk ik nu toch dat het misschien het berkenhaantje is (laat het -tje maar weg...) ofwel Altica aenescens. Hij schijnt vrij algemeen te zijn. Er zijn nogal wat kevers. Dus het blijft natte vingerwerk.

Als je een tijdje naar insecten kijkt, worden ze steeds menselijker. Gaan wij op pad voor een hapje eten dan weten we meestal precies waar we heen gaan en hoe we daar moeten komen. Kevers zie je rondscharrelen over takjes en bladeren. Vaak houdt het pad abrupt op en is de sprong naar het volgende blad te ver. Dan is het altijd leuk om te zien wat ze gaan doen.

Deze stap was goed te doen. Maar waarnaar is deze kever op weg? Een lekker jong en fris blaadje voor het ontbijt?

Dit vrouwtje zit lekker te peuzelen. Zo'n geel achterlijf had ik ook nog nooit bij een kever gezien. Alweer een aanwijzing dat dit geen veelkleurige goudhaantjes zijn. En goudhaantjes schijnen zich te laten vallen bij onraad. Deze kevers waren onverstoorbaar. Voor fotografie wel ideaal.

Dit was het blad van de struik/boom waar ik ze op vond. En langs het pad stonden meer struiken vol met deze kevers. Dus kennelijk hebben ze een voorkeur voor de ... berk?

1 opmerking: